גולשים הרבה בפייסבוק? אתם בסכנה לחלות בדיכאון

מחקר ישראלי חדש גילה כי ככל שאנשים גולשים יותר ב"פיד" שלהם בפייסבוק, הם מקטינים את ערכם העצמי, ופגישתם הוירטואלית עם חבריהם מובילה אותם להזדהות עם משפטים כמו: "אני נוטה להרגיש שאני כישלון"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/05/19 15:48 ט באייר התשעט

גולשים הרבה בפייסבוק? אתם בסכנה לחלות בדיכאון
צילום: shutterstock

בהייה ממושכת בפיד שלכם בפייסבוק עלולה לדרדר אתכם למצב של דיכאון. כך עלה ממחקר ישראלי חדש שגילה כי גלישה מוגברת ברשתות החברתיות פוגעת בערך העצמי של הגולשים.

לפי המחקר שפורסם ב ynet, אותו ערך ד"ר יצחק אלפסי פסיכולוג חברתי מהחוג למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית הדסה ירושלים, מספיקות 15 דקות גלישה ביום כדי להגדיל את הסיכון לחלות בדיכאון.

ד"ר אלפסי בחן 80 נבדקים בגילאי 19־35 אשר משתמשים בפלטפורמה של פייסבוק בתכיפות גבוהה. הם חולקו לשתי קבוצות כאשר האחת נדרשה להמשיך לגלוש בפיד שלהם רשת החברתית במשך 15 דקות, בעוד שהקבוצה השנייה גלשה במקביל בדף הרשמי של "נשיונל ג'יאוגרפיק" בפייסבוק, ללא היתקלות מחבריהם הווירטואליים.

לאחר זמן מה נתבקשו חברי שתי הקבוצות למלא שאלון מיוחד ומהתשובות עלה כי מי שגלש בפיד גילה רמה נמוכה באופן יחסי של ערך עצמי והזדהה עם אמירות כמו "אני נוטה להרגיש שאני כישלון", ו-"אני מרגיש שאין לי הרבה במה להתגאות".

ד"ר אלפסי התייחס לממצאי מחקרו ואמר כי הם "מעידים על כך שלחשיפה לרשתות חברתיות עלולה להיות השפעה שלילית מבחינה פסיכולוגית. האפקט המצטבר של הפגיעה בתחושת הערך העצמי וברווחה הנפשית עשוי להיות משמעותי".