ריקוד הדגלים ביום ירושלים יבוטל?

לקראת דיון בעתירה של עמותת 'עיר עמים', נגד מעבר ריקוד הדגלים ברובע המוסלמי ביום ירושלים, בטענה שהוא מהווה פגיעה במוסלמים בגלל חודש הרמאדן, טוענים בעמותה המארגנת את ריקוד הדגלים כי ל'עיר עמים' אין הוכחות שאכן יש פגיעה כזו, וכי העתירה מנוגדת לחוק יסוד;ירושלים

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 14/05/19 11:32 ט באייר התשעט

ריקוד הדגלים ביום ירושלים יבוטל?
ריקוד הדגלים ברחובות הרובע המוסלמי בירושלים, צילום: נתי שוחט, פלאש 90

ריקוד הדגלים המסורתי יבוטל? מחר (ד') ידון בג"צ בעתירת עיר עמים ועותרים נוספים, נגד ריקוד הדגלים המסורתי ברחובותיה של ירושלים. לטענת העותרים, ריקוד הדגלים בעיצומו של צום הרמדאן עלול להתסיס את האווירה, ובנוסף רבבות מטיילים מוסלמים עלולים להיפגע.

בעתירה שהגישה עמותת השמאל 'עיר עמים', נאמר בין היתר כי "קיום המצעד ברובע המוסלמי במועד זה יפגע פגיעה אנושה בחופש הפולחן והתנועה של רבבות תושבים, מבקרים, מתפללים וסוחרים מוסלמים, ובמסורת הנהוגה ברובע בחג". 

עוד טוענים בעיר עמים, עמותת שמאל הפועלת בירושלים, ושהגישה בעבר עתירות רבות נגד קיום ריקוד הדגלים ברובע המוסלמי, כי "במהלך עשרת הימים האחרונים של חג הרמדאן, תושבים ורבבות מבקרים ומתפללים מוסלמים נוהגים להגיע ולשהות בתוך הרובע המוסלמי כדי להשתתף בתפילות במתחם אלאקצא (מתחם הר הבית) ולחגוג. חלק מהמתפללים מגיעים לרובע המוסלמי מדי יום מחדש ולקראת זמני התפילות, ורבים מהמתפללים והמבקרים שוהים באופן רצוף בתוך הרובע המוסלמי וגם ישנים בו. רבים נשארים ימים שלמים בתוך מתחם ההר עצמו". 

(העתירה המלאה של 'עיר עמים' - בסוף הכתבה)

ריקוד הדגלים ומחאה נגד קיומו

ריקוד הדגלים ומחאה נגד קיומוצילום: מתניה טאוסיג, פלאש 90

בעמותה טוענים כי ריקוד הדגלים מהווה פגיעה בחופש התנועה של התושבים המוסלמים ובעלי העסקים באזור: "לאור זאת, לנוכח הפגיעה החמורה שצפויה בחופש התנועה, הפולחן והעיסוק של בעלי העסקים, התושבים, רבבות המבקרים והמתפללים המוסלמים, ובוודאי גם לאור ניסיון העבר ומראות ההסתה והגזענות הנלווים למצעד, החלטת המשיבים  1-2לאפשר את מעבר המצעד ברובע המוסלמי במהלך עשרת הימים האחרונים של חודש הרמדאן, אינה מבצעת את האיזונים שנקבעו בפסיקה ולוקה בחוסר סבירות קיצוני".

"בלתי אפשרי לקיים מצעד מסוג זה בעת שרבבות מוסלמים צמים, מתפללים ו/או בדרך לתפילה ו/או מבצעים קניות ברובע ו/או נערכים לארוחת שבירת הצום ו/או מבקרים את בני משפחותיהם וחבריהם כנהוג בחג זה". טוענים בעיר עמים.

'עם כלביא': "הדבר משול לעתירה נגד צעדת שחרור של צרפתים בפריז"

"מדובר בעתירה של עמותת שמאל קיצוני שנתמכת בידי גורמים זרים וכל מטרתה היא ניתוק היהודים מירושלים ומארץ ישראל כולה". טוען עו"ד נתי רום, המייצג את עמותת "עם כלביא", מארגנת ריקוד הדגלים. לטענתו, "לא רק שלעמותת עיר עמים אין זכות עמידה, היא לא הצליחה לצרף לעתירה אפילו נפגע אחד כתוצאה מהמצעד, אף שלדבריהם מדובר ברבבות נפגעים".

ריקוד הדגלים בירושלים

ריקוד הדגלים בירושליםצילום: shutterstock

לטענת עו"ד רום, עצם הגשת העתירה עלולה להוות עבירה על החוק ופגיעה בריבונות ישראל: "חוק יסוד ירושלים קובע כי ירושלים המאוחדת היא בירת ישראל. עתירה זו מבקשת להבחין בין שכונות שונות בירושלים, והדבר משול לעתירה נגד צעדת שחרור של צרפתים בפריז".

עוד מוסיף עו"ד רום: "בעבר עתרה עיר עמים מספר פעמים נגד המצעד, ובכל הפעמים היא נזרקה מכל המדרגות, וריקוד הדגלים התקיים בתוואי המבוקש. אנו מקווים כי בית משפט ישית עליהם הוצאות, כדי שאחת ולתמיד יפסיקו עם העתירות הטרחניות, ויאפשרו לחגוג את יום ירושלים - כל אחד כראות עיניו".

עו"ד נתי רום

עו"ד נתי רוםצילום: מירי צחי

העתירה המלאה של עמותת עיר עמים: 

להורדת הקובץ

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן