הישג לאיראן: הוקם "תא למניעת חיכוך בלבנון" - ללא ישראל

לאחר המתיחות בשיחות בין איראן לארה"ב בשל איומי הנשיא טראמפ, המתווכות קטאר ופקיסטן הודיעו על התקדמות משמעותית במגעים ועל הקמת "תא למניעת סכסוך בלבנון". המשמעות: ארה"ב, איראן והמתווכות יפקחו על הפסקת האש בלבנון - בלי מעורבות ישראלית

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/06/26 07:29 ז בתמוז התשפו

הישג לאיראן: הוקם "תא למניעת חיכוך בלבנון" - ללא ישראל
איראן |, צילום: noamgalai, lev radin, FotoField | Shutterstock

ארה"ב ואיראן סיימו יום מתוח ראשון של המשא ומתן אותו מוביל סגן הנשיא ג'יי די ואנס, ולאחר מספר שעות מתוחות שנבעו מהאיום החדש של טראמפ על איראן, המתווכות קטאר ופקיסטן הודיעו על מהלך משותף ראשון לשימור הפסקת האש בלבנון. הצדדים הודיעו על הקמת "תא למניעת סכסוך בלבנון", בהשתתפות ארה"ב איראן, לבנון והמתווכות. ישראל לא נכללה במנגנון המפקח.

בהודעה משותפת של המתווכות קטאר ופקיסטן נמסר: "פסגת אגם לוצרן התקיימה באווירה חיובית ובונה. הושגה התקדמות מעודדת, ובכלל זה הקמת מנגנון להמשך השיחות הטכניות. הצדדים הסכימו על הקמת תא למניעת חיכוך בין הצדדים לבין לבנון, בתיווך המדינות המתווכות, במטרה להבטיח את קיום הפסקת הפעילות הצבאית בלבנון בהתאם למזכר ההבנות".

עוד הוחלט: "מפת דרכים להשגת הסכם סופי בתוך 60 יום"

עוד נמסר: "בהתבסס על מזכר ההבנות, הצדדים הסכימו על הקמת ועדה בכירה שתספק פיקוח מדיני על תהליך התיווך. ראשי צוותי המשא ומתן ידווחו באופן קבוע לוועדה הבכירה ויובילו קבוצות עבודה בנושאי הגרעין, הסנקציות, וכן קבוצת עבודה לניטור ויישוב מחלוקות, במטרה להבטיח את היישום היעיל של מזכר ההבנות, וכן בנושאים נוספים.

"הוועדה הבכירה הסכימה על מפת דרכים להשגת הסכם סופי בתוך 60 יום, ובכך הניחה את היסודות לפתיחה מיידית של שיחות טכניות נוספות. בנוסף, הוקם ערוץ תקשורת בין הצדדים לתקופה המוזכרת בסעיף 5 של מזכר ההבנות, במטרה למנוע תקריות ואי הבנות ולהבטיח מעבר בטוח של כלי שיט מסחריים דרך מצר הורמוז".