יוסי דגן: "נחזור לגוש קטיף. נילחם על זה כל עוד אנחנו נושמים"

יוסי דגן בערב לציון 19 שנים לעקירה מגוש קטיף וצפון השומרון: "צריך להגיד לעצמנו, מכאן עם ישראל רק עולה. הגענו למטה כתוצאה ממאיסה בארץ חמדה, עכשיו כולנו צריכים לתקן - לחזור לגוש קטיף וצפון השומרון"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/08/24 13:02 יח באב התשפד

יוסי דגן: "נחזור לגוש קטיף. נילחם על זה כל עוד אנחנו נושמים"
יוסי דגן בנאומו | , צילום: אליחי מנחם

בערב המרכזי לציון 19 שנים לעקירה מגוש קטיף וצפון השומרון, שהתקיים בשיתוף של מרכז קטיף מועצה אזורית שומרון ועיריית אריאל, יוסי דגן, ראש מועצת שומרון, מגורש משא - נור, נשא דברים נוקבים על הגירוש ועל המעשים שיש לעשות היום בעקבות השבעה באוקטובר: "19 שנים חלפו. 19 שנים של כאב שלא נגמר. של עלבון, של זעם, של טלטלה, של תסכול, של דמעות, של תפילות, אבל לא שנייה אחת של ייאוש. כולנו מעולם לא התייאשנו!"

בנאומו, דגן שיתף בזיכרונותיו מהימים של הגירוש משא-נור שבצפון השומרון, ואת החגיגה של ערביי הסביבה: "ביום של הגירוש עמדנו יחד על הגג של המצודה. זה היה בימים האחרונים, ימי סיום הגרוש. ראיתי את המראה הלא יאמן של 150 ערבים עם דגלי אש"ף וחיזבאללה, ששרים ורוקדים על הגגות, כשמתחתיהם, סוחבים את האנשים הכי טובים. ח"כ לימור הר מלך סיפרה לי שבחומש, מבורקה, צעקו לחיילים "כל הכבוד לצה"ל".

גוש קטיף

גוש קטיף, צילום: Pierre Terdjman/Flash90

"ההתיישבות היא עצם הקיום, ונשמת אפה של מדינת ישראל"

דגן המשיך ותיאר את התחושות הקשות בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר והחשיבות של ההתיישבות: "מה-7 לאוקטובר אני חושב שכולנו מסתובבים עם אותה תחושה. כשהעירו אותי בשמחת תורה בשבע בבוקר ואמרו לי שיש טנדרים עם מחבלים בשדרות, מיד הדבר הראשון שעלה לי לראש: 'זה בגלל גוש קטיף'. ההתיישבות היא עצם הקיום, ונשמת אפה של מדינת ישראל. אנחנו רואים את מה שקרה בגוש קטיף. שמעון פרס אמר שאחרי ההתנתקות עזה תהיה "הסינגפור של המזרח התיכון". אז קיבלנו ב-7 לעשירי את "סינגפור".

דגן דיבר גם על הקשר בין ט' באב והחורבן לעקירה מגוש קטיף וצפון השומרון: "שאלתי לפני ה-7 באוקטובר אנשים שתמכו בגירוש מהישובים שלנו: "תגידו, למה עשיתם את זה? אף אחד לא יודע להסביר בכלל את הנבזות הזו, להצביע בגלל אינטרסים פוליטיים, על נסיגות מארץ ישראל, על עקירה של יהודים, על גירוש".

יוסי דגן |

יוסי דגן |, צילום: Sraya Diamant,Flash90

"אנחנו חלק מעם ישראל, אנחנו היינו חלק מהפשע הזה"

ראש מועצת שומרון דיבר על האחריות יש לכולם, והתיקון שצריך לעשות בחזרה לעזה וצפון השומרון: "מי שחיפש במדינת ישראל "מקלט בטוח" בלבד והפנה עורף לייעוד, השורשים העמוקים וערך הקדושה שלנו טעה. אנחנו חלק מעם ישראל, אנחנו היינו חלק מהפשע הזה, כי אנחנו חלק מעם ישראל. כולנו שמענו את הדפיקות, גם אם לא היינו שם, על הממ"דים, כולנו צריכים ללכת עם נשק, כולנו צריכים להתחמש פתאום. מה נהיה מהמדינה שלנו? החות'ים יורים טילים. מה נהיה איתנו?".

אנחנו כולנו, היינו חלק מהפשע, כי אנחנו חלק מעם ישראל. התנגדנו, ניסינו לעצור את זה בכל כוחנו, היינו חלק מהחטא הזה - ואנחנו עכשיו, כולנו חלק מזה שצה"ל כבש מחדש את עזה. צה"ל נמצא שם, האחים והאחיות שלנו היקרים, הגיבורים, נמצאים בעזה, וכל כך הרבה נפלו על קידוש ה' בעזה. אנחנו השנה, צבאית ברצועת עזה ואזרחית חזרנו לחומש. ואנחנו צריכים להגיד כולנו: הצבא שלנו בעזה, ומשפחות עם ילדים, וישיבה שלומדת תורה בחומש, ואנחנו נחזור לגוש קטיף. צריך להגיד את זה ולהילחם על זה, כל עוד אנחנו נושמים".

חומש, ארכיון |

חומש, ארכיון |, צילום: Hillel Maeir/Flash90

"אנחנו צריכים לשמוע את האדמה צועקת אלינו"

בנוגע לתקוות לשוב ולהתיישב בגוש קטיף ובצפון השומרון, דגן הדגיש את הפעולות שנעשות לתיקון העוול: "השנה העמקנו, אנחנו צריכים לשמוע את האדמה צועקת אלינו: גם מצפון השומרון, משא נור שלנו, גנים שלנו, כדים שלנו. כל השטח הריק שקיים שם – אפשר להקים עוד ישובים, ולשמוע את אדמת גוש קטיף הקדושה שלנו צועקת ורוצה גם אזרחים, רוצה יישובים, רוצה תיקון. בידינו הדבר".

הורידו את האפליקציה

בסיום דבריו, דגן קרא שלא לאפשר השתקה של הציבור שקורא לחזור לגוש קטיף: "אנחנו צריכים להתחזק באהבה גדולה לאחים שלנו, אלה שמסכימים איתנו ואלה שלא. אנחנו צריכים ללמוד לעשות כל מה שאנחנו יכולים כדי לסלוח וכדי לאהוב, וכדי ללמוד גם את הטעויות של עצמנו. אסור לנו לתת לאנשים שמנסים לבלבל אותנו, לבלבל אותנו"

"אנחנו לא ננמיך את הראש יותר. לא יסתמו לנו את הפה!"

"אני אומר את זה לכולם. אותם אנשים שהסיתו בתקשורת, שהסיתו ובלבלו את עם ישראל שצריך לגרש את היהודים, שזה יביא ביטחון, וזה "סינגפור של המזרח התיכון", אותם אנשים יושבים ומדברים עכשיו להחזיר את הרשות הפלסטינית לרצועת עזה. אנחנו לא צריכים להתבלבל מהם, אנחנו לא הציבור של 2005. אנחנו לא הציבור המוכה שהיה אז. אנחנו ציבור שיודע מה הוא שווה, יודע מה הוא עושה למען מדינת ישראל, ואנחנו לא ננמיך את הראש יותר אף פעם. לא יסתמו לנו את הפה!

אנחנו ננצח בעזרת ה'. ומתוך אהבה גדולה לעם שלנו, אהבה גדולה לארץ שלנו, אנחנו נתחזק ובעזרת השם מתוך כל הקושי עם ישראל ינצח. כי אחרי כל ירידה, יש עליה. העלייה עכשיו זו המשימה של כולנו".