במהלך השבוע האחרון נלכדו יתושות הנושאות את נגיף קדחת מערב הנילוס בחבל יבנה, במועצה אזורית ברנר, בלוד וברמלה ובמועצה האזורית חבל מודיעין. המשרד להגנת הסביבה מבקש מכלל הרשויות בישראל לתגבר את תדירות הפעולות שהן עושות לניטור זחלי יתושים, ובמידת הצורך להדבירם בטרם מתפתח מפגע.
-
עוד באותו נושאלמרות התפתחות חריגה בקדחת הנילוס: המסר המרגיע של משרד הבריאות
01/07/24 15:05
ד"ר שי רייכר, מנהל אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה: "לנוכח נתוני התחלואה בקדחת מערב הנילוס ממשיך המשרד להגנת הסביבה בפעולות ניטור נרחבות ברחבי הארץ. במהלך השבוע האחרון נלכדו יתושות הנושאות את וירוס קדחת מערב הנילוס בכמה מוקדים. בהתאם לתוצאות הניטור, המשרד להגנת הסביבה הנחה את כל הרשויות להרחיב עוד יותר את מאמצי הניטור וההדברה, הן במרחב האורבני הן באזורים הלא מיושבים שבתחומי הרשות".
"במקביל, המשרד להגנת הסביבה מבקש מהציבור להתמגן בהתאם להנחיות המשרד, זאת במטרה להפחית את הסיכון להיעקץ מיתושים. שיתוף הפעולה של כלל הגורמים נדרש כדי לייבש את היתושים, לצמצם את אוכלוסייתם ובכך להימנע מעקיצות מיותרות ומתחלואה", הוסיף.
מה עושים?
כדי להימנע מעקיצות ומפגעי יתושים, משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה ממליצים לציבור לצמצם מקורות מים עומדים העלולים להיות בתי גידול ליתושים, ובכלל זה:
- לאתר, לסלק, לנקב או להפוך כל מכל העלול לצבור מים כגון צמיגים ישנים, דליים וחביות
- למנוע הצטברות מים בתחתיות של עציצים ואדניות; לרוקן או להחליף מים לפחות פעם בשבוע במכלים כגון אגרטלי פרחים וכלי שתייה לחיות מחמד; לכסות בריכות שחייה
- לדאוג לנוכחות דגים בבריכות נוי
- לנקות ולרוקן מרזבים
- להשקיע מאמץ בחיפוש מקורות מים עומדים נסתרים בסבך צמחייה, במרתפים ובגגות
- לסלק מהסביבה חפצים ישנים שאין בהם שימוש ויכולים לצבור בתוכם מים
יש לנקוט אמצעי התגוננות מעקיצות יתושים:
- להשתמש בתכשירים דוחי חרקים על הגוף ובחדרי המגורים
- להקטין את שטחי העור החשופים לעקיצות בעזרת לבוש ארוך ובהיר
- להפעיל מאווררים בתוך הבית ומחוץ לבית לפי הצורך
- להתקין רשתות על חלונות ופתחים
המשרד להגנת הסביבה מעודד את הציבור לִפְנות לכל רשות מקומית שבשטחה מתגלה מפגע יתושים ולעדכן אותה על קיום פריצות ביוב, על קיומם של מים עומדים ועל מפגעי יתושים במרחב הציבורי. נוסף על הפעילות השגרתית של הרשויות לצמצום מפגעים של מזיקים תברואיים, הפניית תשומת הלב של הרשויות המקומיות למפגעים גם מצד הציבור תאפשר להן לפעול טוב יותר לסילוקם.