בחירות לרבנות הראשית

דרמה בבחירות לרבנות הראשית: ועדת הרב אריאל התייאשה - מעבירה את ההחלטה לסמוטריץ'

ועדת הרב אריאל שיגרה מכתב ליו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' והודיעה לו כי היא לא עמדה במטרתה לאחד את השורות סביב למועמד מוסכם: "המהלך של הוועדה לא הצליח להביא לתוצאה המיוחלת, על כן אנחנו נאלצים להשיב את האחריות אליך"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 27/05/24 12:52 יט באייר התשפד

דרמה בבחירות לרבנות הראשית: ועדת הרב אריאל התייאשה - מעבירה את ההחלטה לסמוטריץ'
צילום: כיפה

דרמה במירוץ לרבנות הראשית: ועדת הרב אריאל החליטה להחזיר את המנדט לסמוטריץ' ולבטל את בחירתה ברב מאיר כהנא, כך על פי מכתב שנשלח אמש לשר האוצר ופורסם היום (ב') בוואלה. בשיחה עם "חדשות כיפה" מאשר מזכיר הוועדה, הרב אייל גריינר, את תוכן המכתב.

ברקע ההחלטה הדרמטית של הוועדה עומדים ניסיונות של מועמדים שלא נבחרו, בהם הרב מיכה הלוי, לקעקע את הבחירה ברב כהנא ולרוץ כנציג הציונות הדתית במקומו. כעת ההחלטה ניצבת לפתחו של סמוטריץ', שהקים את ועדת הרב אריאל, שיצטרך להכריע בסוגיה הרגישה. נציין כי לפני פחות משבועיים נשאל הרב יעקב אריאל בשיחה עם "חדשות כיפה" על הסוגיה ועמד בתוקף על כך שהוועדה לא שינתה את החלטתה.

הרב כהנא והרב אריאל

הרב כהנא והרב אריאל אחרי הבחירה | צילום: כיפה

מכתבם המלא של הרב יעקב אריאל והנהלת הוועדה:

לכבוד מכובדנו השר בצלאל סמוטריץ', שר האוצר, יו"ר מפלגת הציונות הדתית, שלום וברכת ה'. לפני כמעט שנה פנית אלי בבקשה להקים צוות רבנים לשם קביעת רב אחד כמועמד מוסכם מטעם הציבור הדתי לאומי, למשרת הרב הראשי האשכנזי, לקראת הבחירות הקרובות. פנייתך באה לאור ההסכם הקואליציוני, ומתוך הנחה שכדי להצליח בבחירת מועמד של ציבור זה, יש הכרח להציב מועמד מוסכם, וראוי שהמועמד לתפקיד זה יבחר ע"י הרבנים.

אכן לאור זאת, כידוע, הוקמה ועדה מורכבת מרבנים רבים, כארבעים במספר, מייצגי קשת רחבה של רבני הציבור וקהילותיו. מתוך המועמדים שהופיעו בפניה, נבחר הרב מאיר כהנא שליט"א, אב"ד בית הדין באשקלון. הוועדה פרסמה את תוצאות הבחירות הפנימיות הללו, ולאור זאת נהגנו ברב כהנא שליט"א כמועמד הציונות הדתית למשרה זו, ואף שליחי הציבור, ובראשם אתה ואנשיך, נהגתם כך בנאמנות.

ככל שהתקרב מועד הבחירות, והתרחק מועד ההתכנסות של הוועדה (לפני כמעט שנה), ובעיקר בשבועות האחרונים, עדים אנחנו, לצערנו הרב, לערעורים רבים על תוקפה של ההחלטה, והם אף מלווים בפעילות מעשית עניפה. כמו כן, אנו מודעים לכך שישנם כמה מועמדים מתוך רבני הציבור הציוני דתי והקרובים אליו, שהחלו במסע רציני להתמודדות בפועל למשרת הרב הראשי. במסגרת העלאת השגות על תוקף החלטת הוועדה, עלתה גם בקשה לכינוס נוסף של הוועדה לצורך דיון מחודש. ראשית, סברנו שלא הוצגו נתונים שהצדיקו כינוס מחודש. אך מעבר לכך - לאחר בדיקה מעמיקה ומקיפה, הערכנו שאין היתכנות מעשית לכינוס מחודש שיניב פירות, כיוון שהתערערה באופן עמוק הנכונות להגיע להסכמות.

מהלכים אלו אומנם נימוקם עימם, אך הם לא על דעתנו, ופוגעים מאוד באחדות המחנה וביצירת הסכמה רחבה שקיווינו להשיג מכח פעילות הוועדה, וכמובן גם מכבידים מאוד מבחינה מעשית על היכולת שלכם, כנציגי ציבור נאמנים, להגיע למינויו של המועמד, שנבחר כדת וכדין - יעד שלשמו הוקמה הוועדה.

למגינת לבנו, המהלך של הוועדה, שהשקענו בו מאמצים רבים, ונוהל לדעתנו באופן הגון ומכובד, לא הצליח להביא לתוצאה המיוחלת של הסכמה ציבורית רחבה, וגיבוי מלא למועמד אחד מוסכם - תוצאה שלשמה פנית אלינו, כדי שתוכל למלא כראוי את המשימה של העמדת רב ציוני דתי כרב ראשי. על כן אנחנו נאלצים להשיב את האחריות אליך, ומברכים אתכם שיתקנכם הקב"ה בעצה טובה לפעול' בדרך הישר והטוב בעיני אלוקים ואדם, כפי הבנתכם ויכולתכם.

ויהי נועם ה' עליכם, הנהלת הוועדה, וראש הוועדה - הרב יעקב אריאל


(הרב כהנא אחרי הבחירה)