"לאחותי החרדית - אני פגועה ממך": הפוסט הבועט שכבש את הרשת

מאור קפלן הרגישה שהיא לא יכולה לשתוק יותר. אחרי ארבעה חודשי מילואים של בעלה ועוד שניים בדרך, היא החליטה לפרסם פוסט בועט ובו פנתה לאחיותיה החרדיות - אחרי פחות מ-24 שעות הוא כבש את הרשת

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/05/24 13:38 יח באייר התשפד

"לאחותי החרדית - אני פגועה ממך": הפוסט הבועט שכבש את הרשת
הפוסט שכבש את הרשת, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

סוגיית גיוס החרדים מעסיקה את מדינת ישראל כבר במשך שנים, ובמהלך המלחמה עוד יותר. בזמן שגברים חילונים ודתיים לאומיים יוצאים להגן על המדינה ומשלמים ביוקר הציבור החרדי ברובו נשאר בבית המדרש. מאור קפלן, עובדת סוציאלית ומדריכה למיניות בריאה, החליטה לפרסם פוסט בחשבון הפייסבוק שלה ובו פנתה לנשים החרדיות. תוך פחות מ-24 שעות זכה הפוסט לאלפי לייקים, מאות שיתופים והזדהות גדולה בציבור הדתי.

"אני רואה אותך ולא יכולה שלא לשאול: האחיכם ישבו למלחמה ואתם תשבו פה?"

"לאחותי החרדית", פתחה קפלן בפנייה, "הרבה שנים אני מרגישה איתך שותפות עמוקה, אחוות אחיות בחיבור לתורה, ברצון להקים בית של תורה, לגדל ילדים לתורה לחופה ולמעשים טובים. אני רואה אותך ברחוב, ומרגישה שאנחנו שותפות לדרך. לאחרונה אני מרגישה פגועה ממך ורציתי לשתף אותך בתחושות שלי". קפלן שיתפה על בעלה שיוצא שוב למילואים, אחרי שסיים ארבעה חודשים ונקרא שוב לחודשיים. "האיש שלי, שעסוק בללמוד וללמד תורה ביומיום, ר"מ בישיבה, מחובר כל כולו לעבודת ה', הוא הולך להילחם בעזה. פשוט כי אין ברירה, צריך אותו".

קפלן ההריונית נשארת לבד עם שישה ילדים ונאלצת להתמודד עם הכול בעצמה. "אני מודה, נגמר לי הכוח", כתבה, "צריך לחלוק את העשייה הזו עם עוד אנשים. הותשנו. ואז אני רואה אותך ולא יכולה שלא לשאול: האחיכם ישבו למלחמה ואתם תשבו פה? האחיותיכם יצאו למלחמה יומיומית ואתן תמשיכו לנהל חיי שגרה? איך יכול להיות שאני מגיעה לקצה הקצה והחיים שלך רגילים?".

מאור קפלן

מאור קפלן צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

"אל תגידי לי שאת מתפללת, גם אני מתפללת"

לפני שתקבל את התשובות הרגילות, המשיכה קפלן: "אל תגידי לי שאת מתפללת, גם אני מתפללת. זה לא מספיק. אל תגידי לי שהוא לומד תורה, גם האיש שלי לומד תורה. זה לא מספיק. אל תגידי לי 'גדלנו בתרבות כזו מה לעשות'. כמה נשים לאורך התנ"ך וההיסטוריה יצאו נגד התפיסה הרווחת למען עם ישראל? מרים שיצאה נגד עמרם? נשות ישראל שיצאו לשדות כדי להמשיך לקיים את עם ישראל, בניגוד לבעליהן שהתייאשו? דבורה שלקחה חלק במלחמה? יהודית? השינוי צריך לבוא מאתנו, הנשים".

"אי אפשר לעצום עיניים", ביקשה לסיום, "אני לא מבקשת ממך רק לראות אותי, על אף שגם את זה אני מבקשת. אני מבקשת ממך ליצור שינוי. אצל אישך, אצל ילדייך. ארצנו כבר לא יכולה להמשיך כך".