"נפלו בו פגמים חמורים": עתירה נגד שר הדתות - עצור את הליך מינוי הדיינים

הוגשה עתירה נגד שר הדתות מלכיאלי לעצור הליך מינויי דיינים שנפלו בו פגמים חמורים. "בחסות המלחמה, נעשה מחטף מביש, על ידי אותן מפלגות מגזריות, שאינן שותפות למאמץ המלחמתי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/05/24 11:45 יח באייר התשפד

"נפלו בו פגמים חמורים": עתירה נגד שר הדתות - עצור את הליך מינוי הדיינים
לשכת המועצה הדתית והרבנות המקומית בהוד השרון, ארכיון, צילום: Igal Vaisman,Shutterstock

הבוקר (א') הגישה עו"ד בתיה כהנא דרור, עמיתה במכון הרטמן וחברת מפלגת ישראל ביתנו, עתירה נגד שר הדתות מיכאל מלכיאלי, במטרה למנוע את כינוס הוועדה למינוי דיינים. הוועדה צפויה להתכנס בין יום שני לרביעי הקרובים כדי לבחור דיינים חדשים לבתי הדין הרבניים.

מספר הדיינים החסרים אינו גדול

"המצב הקיים מעלה שאלות רבות לגבי הצורך במינויים הנוכחיים", כתבה כהנא דרור, "במיוחד לאור העובדה כי מספר הדיינים החסרים אינו גדול: חסר דיין אחד בלבד בבית הדין הגדול ו-14 דיינים בבתי הדין האזוריים. בנוסף, הרבנים הראשיים שמסיימים את תפקידם ב-1 ביולי מבקשים לקבוע את המינויים באופן שיותיר מעט מאוד מקום להשפעה לרבנים הראשיים הבאים. הרבנים הנוכחיים, שמחזיקים בתפקידם מכורח השעה, היו אמורים לסיים את כהונתם כבר במאי 2023. הממשיכים בתפקידם רק מכוח הוראת שעה, יקבעו למעשה כיצד יראו בתי הדין בעשרות השנים הבאות".

הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, הרבנים הראשיים

הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, הרבנים הראשיים, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

כהנא דרור: קיים חשש לניגוד עניינים בהליך המינוי

כהנא דרור הצביעה גם על חשש לנפוטיזם וניגוד עניינים חריף בהליכי המינוי של הוועדה: "הרב לאו, לדוגמה, מתכוון למנות את חתנו בן ה-33, כשגיל הפרישה הוא 70. ארבעה מחברי הוועדה למינוי דיינים הם קרובים מדרגה ראשונה של מועמדים פוטנציאליים. הערכות מצביעות על כך ש-30 אחוזים מהמועמדים הם קרובים ומקורבים, מה שעלול להוביל למצב שבו כל הנבחרים יהיו קרובים. שכן המינויים יתבצעו ללא מנגנון מוסכם למניעת ניגוד עניינים".

כהנא דרור מסרה: "לצערי, בחסות המלחמה, נעשה מחטף מביש, על ידי אותן מפלגות מגזריות, שאינן שותפות למאמץ המלחמתי, אך מחלקות ביניהן את עור הדוב, וקובעות באופן לא דמוקרטי ובהתאם לשיקולים אישיים, משפחתיים ופוליטיים את צביון בתי הדין הרבניים לשנים הבאות. משפחות לאו, רלב"ג, דרעי ויוסף נוהגות בבתי הדין הרבניים כנחלה פרטית שלהן. והנפגעים הם אזרחי ישראל הנזקקים לשרותי בית הדין מכוח החוק".

הרכב הוועדה לבחירת דיינים

שר הדתות מיכאל מלכיאלי הוא יו"ר הוועדה. בנוסף אליו מכהנים גם הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף, הרב הראשי האשכנזי ונשיא בתי הדין הרב דוד לאו, הדיין הרב מיכאל עמוס, הדיין הרב אברהם שינדלר, שרת המשימות הלאומיות אורית סטרוק, השר דוד אמסלם, ח"כ אליהו ברוכי, ח"כ פנינה תמנו שטה, נציגי לשכת עורכי הדין: עו"ד יצחק גורדון ועו"ד ליאת ראש, והטוענות הרבניות ורויטל דהן ורחל דותן.