מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

מדינה פלסטינית תוך 3 שנים: הדרישות הדרמטיות של סעודיה נחשפות

תומאס פרידמן, מקורבו של הנשיא ביידן חשף בניו יורק טיימס כי ארה"ב וערב הסעודית סיימו ב-90 אחוז את הדיונים על ברית ההגנה ההדדית. הצדדים מעריכים: נתניהו לא יוכל לאשר את התנאים לנרמול היחסים

חדשות כיפה חיים ג'רבי, חדשות כיפה 03/05/24 10:30 כה בניסן התשפד

מדינה פלסטינית תוך 3 שנים: הדרישות הדרמטיות של סעודיה נחשפות
ביידן ויורש העצר הסעודי, צילום: Miriam Alster/Flash90, murathakanart / Shutterstock.com

עוד התקדמות במו"מ בין ארה"ב לערב הסעודית: מקורבו של הנשיא ביידן, תומאס פרידמן חשף הבוקר (ו') בניו יורק טיימס כי ארה"ב וערב הסעודית סיימו 90% מהסכם ברית ההגנה ההדדית בין המדינות ועתה נותרו שלושה נושאים בלבד עליהם המדינות יידרשו להסכים.

הנושאים שבמחלוקת: תוכנית הגרעין של סעודיה והתחייבות למכירת נפט בדולר

לפי פרידמן הנושאים שטרם נסגרו בברית ההגנה הם: דרכי השליטה של ארה"ב בתכנית הגרעין האזרחית שתקבל סעודיה במסגרת ההסכם, האם וכיצד יוגדר מרכיב ההגנה ההדדית בין שתי המדינות, באופן מפורש וברור כמו בהסכם ארה"ב-פין, או באופן עמום יותר כמו בהסכם ארה"ב-טיוואן. נושא נוסף שטרם הוסכם שייך לתחום הכלכלי - האם ערב הסעודית תתחייב להמשיך למכור נפט בדולר ארה"ב ולא תעבור בעתיד לתמכר במטבע הסיני המתחרה.

הדרישות של סעודיה: יציאה מעזה, הקפאת בנייה והקמת מדינה פלסטינית תוך 3-5 שנים

בהמשך דבריו חשף מקורבו של ביידן כי שתי המדינות מבינות שהממשלה הנוכחית לא תוכל לנקוט בצעדים שיאפשרו נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, מה שיקשה על אישור ההסכם בקונגרס. הדרישות של סעודיה כוללות בין היתר יציאה מעזה, הקפאת בנייה של ההתיישבות ביו"ש ויציאה למסלול של 3-5 שנים בדרך להקמת מדינה פלסטינית. במסגרת הדרישות, גם הרשות הפלסטינית תידרש לבצע רפורמות וזאת כדי להפוך אותה לגוף שלטוני שהפלסטינים סומכים עליו ורואים בו לגיטימי ואילו ישראל רואה בו שלטון יעיל.

ההסכם יאושר בלי ישראל - עם סעיף שיפתח אפשרות לנורמליזציה בהמשך

גם בארה"ב וגם בסעודיה, כותב פרידמן, מבינים שהממשלה הנוכחית לא תוכל לאשר את הדרישות הסעודיות הנחרצות להתקדמות לקראת מדינה פלסטינית ולכן, בממשל האמריקאי שוקלים לסיים את ההסכם כבר עכשיו, תוך שבין תנאי העסקה ייקבע שסעודיה תנרמל את היחסים עם ישראל ברגע שלישראל תהיה ממשלה שתסכים למלא את התנאים של סעודיה-ארה"ב.