מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

מלחמה מול איראן? הקבינט מתכנס לדון באפשרות תגובה

שרים רבים דורשים מהקבינט לתקוף כעת את איראן בעוצמה גבוהה, הקבינט שמתכנס ברגעים אלו צפוי להחליט על דחייה של תגובה ישראלית לעת עתה בעקבות ההצלחה הישראלית מול המתקפה | דיווחים אמריקאים: ביידן אמר לנתניהו שיסתפק בבלימת ההתקפה

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/04/24 15:36 ו בניסן התשפד

מלחמה מול איראן? הקבינט מתכנס לדון באפשרות תגובה
הקבינט מתכנס, צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ

שעות ספורות אחרי המתקפה האיראנית על ישראל הלילה בה נורו מעל 300 כטבמי"ם וטילים. הקבינט מתכנס כעת על מנת לדון בתגובה הישראלית למתקפה. חברי כנסת ושרים רבים לוחצים לכיוון של תגובה משמעותית, אך נראה כי הקבינט לא מעוניין בפתיחת חזית נוספת, וכרגע הם יסתפקו בתחושת הניצחון שהביאה איתה הבלימה המוצלחת של חיל האויר בלילה.

"תסתפקו בניצחון, ואל תגיבו לאיראן"

בכיר בממשל האמריקני אמר לרשת NBC כי בעוד שהנשיא ביידן הבהיר לנתניהו שהמחויבות של ארה"ב לביטחון ישראל "יצוקה מברזל", היא לא תשתתף בתקיפה נגד איראן. לפי אותו בכיר, ביידן אמר לנתניהו: "תסתפקו בניצחון, ואל תגיבו לאיראן".

ג׳ון קירבי, המתאם לתקשורת אסטרטגית במועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית אמר היום בפגוש את העיתונות בארה"ב: "הנשיא היה ברור: אנחנו לא רוצים לראות הסלמה. אנחנו לא מחפשים מלחמה נרחבת עם איראן. אני חושב שהשעות והימים הקרובים יגידו הרבה".

"אם נבליג חלילה נכניס את עצמנו ואת ילדינו לסכנה קיומית מיידית"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כתב כי: "עיני כל המזרח התיכון והעולם כולו נשואות למדינת ישראל. אם התגובה שלנו תהדהד בכל המזרח התיכון דורות קדימה - ננצח. אם נבליג חלילה נכניס את עצמנו ואת ילדינו לסכנה קיומית מיידית. גורלנו בידנו. זו העת למנהיגות שמסוגלת להשיב את ההרתעה ושיש לה את האומץ להשיב את הביטחון לאזרחי ישראל". דברים דומים אמר השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר.

מנגד, הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ מוביל את אלה שדווקא חושבים שכדאי לחכות עם התגובה: "מול האיום של איראן – אנחנו נבנה קואליציה אזורית* ונגבה מאיראן את המחיר, באופן ובזמן שנכונים לנו". גם גדעון סער הצרף וקרא לאיפוק: "צריך לדעת לאמץ סבלנות אסטרטגית, ישראל לא חייבת למהר בתגובתה ולשבש את סדר הקדימויות שקבעה לעצמה. כעת צריך להשיב אתה מיקוד להכרעה בעזה".

באיראן כבר מתכוננים לתגובה עם דיווחים בתקשורת האיראנית על סגירת נמל התעופה מהראבאד שבטהראן ונמלי תעופה נוספים במדינה עד מחר בבוקר. ברשתות המזון ובתחנות הדלק באיראן נרשמו תורי ענק כחלק מהיערכות התושבים.

נזכיר כי 99% מהכטב"מים והטילים שאיראן שיגרה יורטו מחוץ לגבולות מדינת ישראל. בין היתר האיומים יורטו בידי מערכות חץ, כיפת ברזל, מטוסי חיל האוויר ובסיוע מדינות ידידותיות באיזור וארצות הברית. זוהו פגיעות בודדות, ביניהן בבסיס צבאי בדרום הארץ עם נזק קל לתשתית. בתוך כך, הבוקר נרשמה תגובה איראנית למתקפה ומפקד משמרות המהפכה האיראנים, חוסיין סלאמי אמר: "אם ישראל תתקוף את האינטרסים האזרחים שלנו מכל נקודה שהיא נבצע נגדם מתקפת נגד נוספת".