"ההפתעה יכולה לתפוס אותנו כל רגע": ההנחיה למקומות העבודה בצל האיום

בצל ההיערכות למתקפה איראנית, והשינוי הדרמטי בהנחיות פיקוד העורף שעליו הודיע דובר צה"ל הערב (שבת), המוסד לבטיחות ולגיהות: כך נשמור על בטיחות העובדים במקומות העבודה במקרה של ירי טילים מאסיבי על ישראל

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/04/24 22:37 ה בניסן התשפד

"ההפתעה יכולה לתפוס אותנו כל רגע": ההנחיה למקומות העבודה בצל האיום
איראן תתקוף?, צילום: Mohasseyn,Shutterstock

בצל החשש מתקיפה איראנית, דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי הודיע הערב (שבת) על שינוי בהנחיות פיקוד העורף ל-48 השעות הקרובות (עד 15 באפריל בשעה 23:00). בצל המתקפה גם המוסד לבטיחות ולגיהות (משרד העבודה) מסביר מהם הנחיות הבטיחות הנדרשות בזמן ירי טילים על ישראל.

תקנות הבטיחות בעבודה התשס"א-2001 מחייבות לדאוג לסידורים מיוחדים למצבי חירום, כולל תאורת חירום, דרכי מילוט ופינוי של עובדים, שילוט מתאים, וכן להתקין פתחי מילוט, שכיוון פתיחתם כלפי חוץ אשר לא יינעלו ולא ייחסמו בשעות העבודה.

מה נדרש המנהל לעשות במצב חירום?

  • יש לוודא שהעובדים עברו ריענון להתנהגות ומענה במצב חרום, לוודא שידוע לעובדים מה עליהם לעשות ולהיכן להתפנות במקרה של ירי טילים.
  • יש לוודא שהמנהלים תחתיך ובעלי תפקיד נוספים מכירים את תפקידם במקרה של ירי טילים ואת סדר הפעולות הנדרשות.
  • יש לוודא שבעלי תפקיד האמורים לספק טיפול ראשוני לאחר ירי טילים, כגון: מגישי עזרה ראשונה, צוות סיוע עצמי ראשוני וצוות התערבות מאומנים וכשירים לתפקידם והציוד שלהם כשיר.
  • יש לוודא שקיים מענה הולם לפינוי כלל העובדים. אנא שים דגש על עובדים עם מוגבלות ומבקרים/ לקוחות עם מוגבלות.
  • יש לוודא שדלתות החרום לא נעולות; שדרכי המילוט פנויות למעבר; שמערכת הכריזה תקינה; שיש ברשותך כרז יד לניהול ומתן הנחיות לעובדים במקרה של פינוי בזמן מהיר והכריזה לא תוכל לשמש אותך. יש לוודא שתאורת החרום בתחנות העבודה ובדרך המילוט נבדקה ונמצאה כשירה.
המנהל נדרש להעביר את ההנחיות

המנהל נדרש שההנחיות יעברו צילום: fizkes,Shutterstock

מה העובד נדרש לעשות במצב חירום?

  • יש לוודא שהעובד מקבל הדרכה על סיכונים במצב חרום והדרכים למזעורם, כמו כן העובד מודרך ומכיר את דרכי המילוט מתחנת עבודתו לנקודת המילוט/מרחב מוגן.
  • יש לוודא שהעובד יודע להיכן עליך להתפנות במקרה של ירי טילים.
  • יש לוודא שדרכי המילוט פנויות ואין מפגעים העלולים להכשיל את העובדים בדרכם למרחב המוגן.
  • יש לוודא את סדר הפעולות שעל העובדים לבצע במקרה של ירי טילים וכניסה למרחב מוגן.
  • עובדים או אורחים עם מוגבלות, מחייבים מענה ייחודי אשר נדרש להיות מוכר לכלל המנהלים במקום העבודה. הדבר מחייב לא רק היכרות, אלא תרגול מעשי הלכה למעשה בפינוי מהתחנה אל נקודת הפינוי שתמצא מחוץ למבנה.

ד"ר מיקי וינקלר, מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות: "הפתעה מצד אויבנו יכולה לתפוס אותנו בכל רגע, בדרך אל העבודה, בעבודה וביציאה מהעבודה. היערכות ומוכנות בשגרה תמזער את הפגיעה בארגון והנזקים שעלולים להתרחש כתוצאה מהפגיעה, תציל חיים ותאפשר מענה מהיר ומקצועי במקרה של פגיעה"