הציג עצמו כחבר קבינט: הישראלי שריגל לאיראן הואשם היום בבית המשפט

יעקוב אבואלגיעאן, אזרח מדינת ישראל, מואשם כי ניסה לרגל לאיראן. "בשנים האחרונות ניכרת מגמה מצד גורמי מודיעין באיראן, לנסות ולגייס סוכנים בישראל מתחומים מגוונים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/04/24 16:15 ג בניסן התשפד

הציג עצמו כחבר קבינט: הישראלי שריגל לאיראן הואשם היום בבית המשפט
איראן , צילום: שאטרסטוק

יעקוב אבואלגיעאן, אזרח מדינת ישראל, מואשם כי ניסה לרגל לאיראן. בגזר דין שניתן בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, נכתב כי "בשנים האחרונות ניכרת מגמה מצד גורמי מודיעין באיראן, לנסות ולגייס סוכנים בישראל מתחומים מגוונים ובין היתר, כאלה הנגישים לעמדות מפתח במדינה".

אבואלגיעאן הוא איש עסקים אשר משנת 2019 לערך, עסק בשותפות עם אנשי עסקים ישראלים אחרים בניסיון לקדם עסקאות עם מדינות שונות באזור המזרח התיכון. מעובדות כתב האישום המתוקן עולה, כי בשנת 2019, במסגרת קשרים עסקיים, נוצר קשר בין הנאשם ובין אדם בשם ח'יידר, אשר מסר לו כי הוא אזרח עיראקי המתגורר בתורכיה ובעיראק.

הסוכן פנה לנאשם: מתעניינים בך באיראן

הקשר החל על רקע עסקי והנאשם ביקש לנצל הזדמנויות עסקיות שח'יידר טען בפניו כי יוכל לסייע בקידומן, בין היתר, מול בכירים בממשל העיראקי. בין השאר, הנאשם וח'יידר שוחחו על קידום עסקאות כפי שתואר בחלק הכללי ועסקים נוספים.

סמוך לתחילת שנת 2020, החלו הנאשם וח'יידר לשוחח ביניהם גם על נושאים פוליטיים, לקראת הבחירות שהיו בישראל, ואבואלגיעאן הצטרף לרשימת תל"מ ופרסם בעמוד הפייסבוק שלו תמונות עם בחירים בתל"מ ובכחול לבן, בניהם בוגי יעלון ובני גנץ. סמוך לאחר מכן, פנה ח'יידר לאבואלגיעאן והודיע לו כי יש אנשים המתעניינים בו. בתחילה הסביר כי מדובר באנשים בכירים מעיראק ובהמשך גילה כי מדובר באנשים מטהראן שמבקשים להיפגש איתו.

איראן תתקוף?

איראן, האם תתקוף?, צילום: Mohasseyn,Shutterstock

הנאשם הציג את עצמו כחבר בקבינט

אבואלגיעאן המשיך להציג עצמו בפני ח'יידר כאדם הבקיא במתרחש במדינה וכי הוא חבר קבינט שבידיו מידע רב. בין השאר, הציג אבואלגיעאן בפני ח'יידר כי בידו מידע מתי מתרחשות תקיפות צה"ל בחו"ל וכן, מידע על החלטות של ממשלת ארצות הברית. באחת השיחות, אמר הנאשם לח'יידר כי מדינת ישראל עתידה לבצע פעולת תקיפה בקרוב ובאורח מקרי הפעולה אכן התרחשה בסמוך לכך.

במספר מועדים שחלקם ידועים למאשימה ובמהלך תקופה זו, מסר הנאשם לח'יידר מידע שנודע לו בישראל, אודות פעילותם של כוחות הביטחון בישראל, פעילותו של שר הביטחון בני גנץ ועסקאות צבאיות שנעשו בין ישראל לארצות הברית ועוד. הנאשם עשה כן על מנת להעלות את ערכו בעיני האיראנים ולקבל תמורה עבור המידע שמסר.