בן אלפי שנים - עשוי מחט של פיל: זה מה שמצאו בטעות החוקרים בדרום

כלי השנהב מעיד על סחר חליפין שהתקיים באזורנו עם מצריים כבר בתקופה הכלקוליתית. הוא נמצא בחפירה ארכיאולוגית כשהוא מפורר לחתיכות, ו"קם לחיים" במעבדות רשות העתיקות. מעריכים שהוא היה חלק ממטמון כלים שהוטמן במקום מסיבות פולחניות

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/04/24 10:57 א בניסן התשפד

בן אלפי שנים - עשוי מחט של פיל: זה מה שמצאו בטעות החוקרים בדרום
החוקרים בשטח, צילום: דוידה דגן, רשות העתיקות

כלי שנהב העשוי מחט של פיל, המתוארך לתקופה הכלקוליתית, התגלה בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות ליד באר שבע. הכלי הנדיר, המכונה במחקר "קנקנית", מעיד על קשרי סחר חליפין שהתקיימו בין א"י ומצרים כבר לפני 6,000 שנה. זוהי הפעם הראשונה שנמצא כלי שנהב כזה, מהתקופה הכלקוליתית, באזורנו.

חשפה התיישבות קדומה ובה חללים תת-קרקעיים

הכלי, שהתגלה בשנת 2020 כשהוא מפורר לחתיכות, הגיע למעבדות רשות העתיקות והורכב מחדש בתהליך שימורי מורכב. הוא יוצג לראשונה ביום ה' הקרוב בירושלים, כחלק מכנס העמותה הישראלית לפרהסטוריה. הכנס יתקיים בקריה הלאומית לארכיאולוגיה ע"ש ג'יי וגיני שונשטיין ויוצגו בו תגליות חדשות מחפירות פרהיסטוריות שנערכו בשנים האחרונות בארץ ישראל.

בחפירה הארכיאולוגית שערכה רשות העתיקות בחורבת רקיק שליד ב"ש, נחשפה התיישבות קדומה ובה חללים תת-קרקעיים שנחצבו באדמת הלס. לקראת סיום החפירה, כאשר מתעד רשות העתיקות, אמיל אלג'ם, עסק במדידות אחרונות, הוא הבחין לפתע בקצהו של כלי בזלת. בעקבות זאת, הורחבה החפירה, ונחשפו שלוש קערות גדולות ומרשימות. אלה, הוצבו כאשר שתיים מתוכן ניצבות זו לזו והשלישית הונחה מעליהן כמעין מכסה. כאשר הוסרה הקערה העליונה, התברר כי היא מכסה קערה מלאה בעפר, שבתוכה נמצאו שברי כלי עשוי שנהב -חומר יקר ונדיר.

הכלי הנדיר, בן 6,000 שנה

הכלי הנדיר, בן 6,000 שנה צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

הכלי נשבר עוד בעת העתיקה

"מצורת הצבת הקערות ברור, כי כלי השנהב, אשר נשבר עוד בעת העתיקה, נטמן בגניזה מוקפדת – דבר המעיד, ככל הנראה, על החשיבות שיוחסה לו" אומר ד"ר יניר מילבסקי, לשעבר ראש ענף פרהסטוריה ברשות העתיקות. הכלים הוטמנו כך במכוון ותוך מחשבה. במחקר מקובל, שהטמנה או גניזה של צלמיות ושל כלים שבורים, נעשית כחלק מפעילות טקסית ופולחנית".

"גודל הכלי שנחשף כ-20 ס"מ, והוא מרהיב ויוצא דופן בעיצובו", מוסיף ד"ר מילבסקי. "הידיות הקטנות שבצידיו עוצבו בצורה סימטרית, אחת מעל השניה, כאשר שתי ידיות מוקמו על יד צואר הכלי ושתי ידיות נוספות - ליד בסיסו". בדיקות נוספות שיעשו בהמשך על ידי ד"ר הראל שוחט מאוניברסיטת חיפה וד"ר ליאורה הורביץ מהאוניברסיטה העברית, יוכלו לסייע בקביעת מין הפיל היכן הוא גדל ואפילו מה אכל.