תקף את המטכ"ל על אופי הפעלת צה"ל וזעם על חיילים שלא חתרו למגע: מי אתה רומן גופמן?

נזף בחייליו על שנמנעו ממגע עם אויב, הביע ביקורת חריפה על המטכ"ל והלך ללמוד בעלי כדי להתחבר לזהות הציונית שלו - הנה דברים שלא ידעתם על רומן גופמן - מזכירו הצבאי החדש של נתניהו

חדשות כיפה חיים ג'רבי, חדשות כיפה 08/04/24 13:58 כט באדר ב'

תקף את המטכ"ל על אופי הפעלת צה"ל וזעם על חיילים שלא חתרו למגע: מי אתה רומן גופמן?
גופמן, הראשון מימין, צילום: דובר צה"ל

ראש הממשלה הודיע היום (ב') על מינויו של רומן גופמן למזכירו הצבאי החדש של ראש הממשלה, התבטאויותיו הנועזות כלפי הדרג הצבאי, הביקורות הנוקבות שהעביר על פקודיו והבחירה ללמוד במכינת עלי הם רק חלק מהדברים שלא ידעתם על מזכירו הצבאי הנכנס של ראש הממשלה, שמתגלה כאשוייה מסקרנת במיוחד.

לגופמן שני תארים במדע המדינה וביטחון לאומי מאוניברסיטת חיפה והמכללה האקדמית אשקלון, במקביל ללימודיו האקדמיים גופמן, שאינו אדם דתי, ניצל את תקופת הלימודים מטעם הצבא לטובת לימודים במכינת "בני דוד" בעלי וסיפר לימים כי עזה זאת "כדי לחדד את הזהות הישראלית והציונית שלו".

גופמן נזף בחייליו: "אין מקום בקרבנו לפחדנות ולהסתתרות מאחורי הפקודות שקיבלנו"

לפני כחמש שנים בעת שפיקד על חטיבה 7, גופמן נזף בחייליו לאחר שטנק לא הסתער בזמן היתקלות ברמת הגולן, וכינה את המעשה פחדנות: "אין מקום וחצי מקום בחטיבה ללוחמים לא יוזמים, לא נועזים" אמר לפקודיו. "אין מקום בקרבנו לפחדנות ולהסתתרות מאחורי הפקודות שקיבלנו או לא קיבלנו לנוכח פני אויב".

גופמן נזף במטכ"ל: "יש כאן דפוס מאוד בעייתי שמתפתח"

קודם לכן, בסרט על הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, ששודר בתאגיד כאן יצא הקצין הבכיר נגד התנהלות פורום מטכ"ל סביב הפעלת כוחות היבשה. הוא טען כי אי הפעלתם של כוחות היבשה משפיע על המוטיבציה להילחם ואמר: "אתם לא מפעילים אותנו. לאורך זמן יש כאן דפוס מאוד בעייתי שמתפתח ובעיקרו להימנע מהפעלת כוחות היבשה".

גופמן הוסיף: "במציאות הנוכחית, יש לנו הרבה מה להציע – ברצועת עזה, בלבנון ובסוריה, בכל מקום שיידרש. פעם אחר פעם למעשה אנו מספרים לאנשים שלנו שיש כלים יותר רלוונטיים. הם פחות יהיו איתנו וזה משפיע בקצה על הרצון להילחם. מה שעושה אותנו למפקדים קרביים לאורך זמן זה חיכוך עם הצד השני. אחרת זה מצב של מוות קליני".

תיעוד: הביקורת הפומבית של גופמן מול פורום מטכ"ל

יזם מבצע השפעה שסיבך נער והוביל למעצרו

לצד ההתנהלות התקיפה והנועזת, לגופמן אירוע מפוקפק אחד בעברו הביוגרפי. לפי פרסום של הכתב מיכאל האוזר טוב, הקצין הבכיר מסר באמצעות קצין מיחידתו ידיעות סודיות לנער וביקש שיפרסם אותן בעמודים שהפעיל ברשת בניסיון לייצר "מבצע השפעה", כתוצאה מכך נעצר הנער למשך שנה וחצי ורק לאחר מכן הוא שוחרר כאשר הוחלט כי הוא חף מפשע.

חתר למגע מול המחבלים ונפצע באורח קשה

אירוע האחרון שייזקף לזכותו הוא התנהלותו המופתית בבוקר מתקפת שבעה באוקטובר. גופמן נסע מביתו באשדוד לשדרות לנוכח דיווחים על חדירת מחבלים, הוא אסף איתו מספר מתנדבי משטרה וחתר למגע עם המחבלים. בצומת שער הנגב הוא נתקל במחבלים, פגע בשניים, ונפצע קשה בברכו בחילופי האש שהתפתחו.