מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

"אירוע טראגי ומצער": צה"ל - החטופה נהרגה מירי מסוק קרב ב-7 באוקטובר

צה"ל פירסם את ממצאי התחקיר על התנהלות חיל האוויר בזמן חטיפתה של אפרת כ"ץ ז"ל ב-7 באוקטובר: "אחד ממסוקי הקרב שלקח חלק בלחימה, ביצע ירי לעבר כלי רכב שהיו בו מחבלים, בדיעבד התברר שהיו בו גם חטופים"

חדשות כיפה חיים ג'רבי, חדשות כיפה 05/04/24 14:31 כו באדר ב'

"אירוע טראגי ומצער": צה"ל - החטופה נהרגה מירי מסוק קרב ב-7 באוקטובר
מסוק קרב חיל האוויר, צילום: עמית אגרונוב חיל האוויר

צה"ל הציג היום (ו') את ממצאי תחקיר תפקודו של חיל האוויר בזמן חטיפתה של אפרת כ"ץ ז"ל מביתה בקיבוץ ניר עוז, במהלך ה-7 באוקטובר. מממצאי התחקיר עולה כי במהלך הקרבות והתקיפות האוויריות, אחד ממסוקי הקרב שלקח חלק בלחימה, ביצע ירי לעבר כלי רכב שהיו בו מחבלים, ובדיעבד על פי העדויות התברר שהיו בו גם חטופים. כתוצאה מהירי נהרגו מרבית המחבלים שאיישו את כלי הרכב, וככל הנראה אפרת כ"ץ ז"ל.

"הירי הוגדר כירי על רכב עם מחבלים"

עוד עולה ממסקנות צוות הבדיקה כי ככל שנכחו חטופים ישראלים בכלי הרכב הנע, לא ניתן היה להבחין בהם במערכות התצפית הקיימות, וכי הירי הוגדר כירי על רכב עם מחבלים. מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, סיכם את ממצאי האירוע והדגיש כי חיל האוויר ביצע תחקיר כן ושקוף, מתוך מחויבות עמוקה למשפחה השכולה ולמשפחות החטופים. כמו כן, קיבל את תוצאות בדיקת הצוות תוך שציין כי הממצאים מתייחסים לחלקו של חיל האוויר באירוע זה. עם זאת, מפקד חיל האוויר לא מצא דופי בפעולת צוות המסוק, שפעל לפי הפקודות תחת מציאות מלחמתית מורכבת.

העדויות שהובילו למסקנה הטראגית

הבדיקה נעשתה על ידי צוות ייעודי שהוקם בהנחיית מפקד חיל האוויר והתבצעה על סמך סרטי התקיפה ממסוק הקרב שלחם בגזרה באותו הזמן ומכלי הטיס המאויש מרחוק, מצלמות האבטחה של קיבוץ ניר עוז, ועל סמך העדויות מצוותי האוויר שפעלו באזור, וכן מבני משפחתה של אפרת כ"ץ ז"ל ועדים נוספים שהיו במקום בעת האירוע. הממצאים הוצגו היום למשפחתה ולמשפחות החטופים המעורבים באירוע.