סקירה 5 פודקאסטים של ישיבות שאתם צריכים להכיר

הפריחה המשמעותית של עולם הפודקאסטים מחלחלת גם לישיבות ההסדר בציונות הדתית, וסקרנו את ההסכתים הטובים ביותר שמייצרות הישיבות | ברשימה: עתניאל, מחניים, ירוחם, נתיבות ואורות שאול

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 04/04/24 14:06 כה באדר ב'

5 פודקאסטים של ישיבות שאתם צריכים להכיר
פודקאסטים של ישיבות, צילום: shutterstock,Yossi Aloni/Flash90

עולם ההסכתים, פודקאסטים, חווה פריחה משמעותית בשנים האחרונות. היה זה תאגיד השידור שהימר נכון ועם סוללת הסכתים מרשימה כבש שדה שלא נחרש, ומאז אי אפשר לדמיין את החיים בלי מוצר האודיו הפשוט והכל-כך כיפי הזה. לאט לאט גם עולם הישיבות של הציונות הדתית, בעיקר הזרם של הישיבות הליברליות שבו, מגלה את המרחב החדש הזה: 5 פודקאסטים של ישיבות שאתם צריכים להכיר.

לצורך העניין, הגדרה של פודקאסט תהיה מוצר אודיו שנוצר במיוחד כהסכת. שיעורים מצולמים שהועברו לתלמידי הישיבה ועולים ליוטיוב לא נחשבים לפודקאסט, גם אם מעלים אותם כאודיו לספוטיפיי. לרוב פודקאסט מתכנס סביב נושא מסוים או תחת מגיש שמארח אורחים משתנים, ובמוצרים כאלה נתמקד. בסקירה ננסה להתמקד בפודקאסטים שנמצאים באוויר כרגע, ותוך כדי תנועה עוד יוצאים פרקים.

אקשיבה: הסכת של ישיבת עתניאל

אחת הישיבות שהבינה את הפוטנציאל שבעולם הפודקאסטים היא ישיבת עתניאל, ואחד מההסכתים העשויים היטב שלה הוא ההסכת "אקשיבה – תורה וחיים מחוץ לכתלים" - שיחות ושאלות עם הרב רא"ם הכהן. בכל פרק מעלים שאלה והרב רא"ם משוחח עליה יחד עם בוגר מהישיבה. בין הנושאים שנידונים בפרקים: דמותו של הרב בעידן המודרני, ספרי חיים ולדר, לימוד תורה נשי ואפילו פרק בו מתארח חבר הכנסת משה קינלי טור-פז ממפלגת "יש עתיד".

פרויקט יארצייט: הסכת של ישיבת מחניים

ישיבת מחניים מתחזקת פודקאסט נפלא בשם "יארצייט", שדומה באופן מחשיד לפודקאסט אחר של ישיבת עתניאל בעל אותו השם. מבלי להיכנס לשאלה מי היה קודם, בפודקאסט "יארצייט" של ישיבת מחניים מתארחות גם דמויות מחוץ לישיבה - בניגוד לישיבת עתניאל. יחד עם מגיש משתנה ואורחים שונים משוחחים על דמות מעניינת, ובין הפרקים תוכלו למצוא שיחה עם עודד כהן על החיד"א, שיחה עם זאב אלקין על רב סעדיה גאון (!) ושיחה עם מנחם נאבת על פרנץ רוזנצווייג.

נציין כי גם באתר של ישיבת עתניאל וגם באתר ישיבת מחניים כל התוצרים היפים הללו אינם נמצאים, עובדה שמקשה על מאזינים פוטנציאלים להגיע אליהם. חבל.

ישיבת ירוחם: הסכתים סביב מעגל השנה

ישיבת ירוחם היא אחת מהישיבות שמייצרות פודקאסטים לרוב, והיא אפילו הפיקה סרטון שמזמין את הקהל להאזין להם. באתר שלהם אפשר למצוא את התוכן בנוחות והם נגישים וזמינים בכל הפלטפורמות. בישיבה מקפידים על הפקה איכותית, אבל רוב הפודקאסטים הם סביב מעגל השנה ולא פותחים צהר רחב יותר לעולמה של הישיבה. אחד מהפודקאסטים המרגשים שהפיקו בישיבה הוא "ממדבר מתנה" לכבוד 70 שנה לרב אליהו בלומנצווייג, נשיא הישיבה. בפודקאסט מתארחים רבנים ותלמידים ומשוחחים על קניין תורה בקשר לרב.

דרך רוז'ין: פודקאסט של ישיבת נתיבות

אחד הפודקאסטים המיוחדים שיצאו מעולם הישיבות הוא הפודקאסט "דרך רוז'ין" של ישיבת ההסדר "אהבת ישראל" בנתיבות. ראש הישיבה בעבר היה הרב ד"ר ישראל פרידמן ב-שלום, דור עשירי למגיד ממזריץ' ומשושלת חסידות רוז'ין. בהסכת משוחח הרב שמעון ישראלי עם דמויות שונות על החסידות, על חסידות רוז'ין ועל הרב ישראל. בין הפרקים: מה חידשה החסידות, מבט היסטורי על חסידות רוז'ין ופרק על הרב ישראל.

רשו"ת השידור: הסכת של ישיבת אורות שאול

הרב יובל שרלו, ראש ישיבת אורות שאול, הוא אחד מהרבנים הנגישים והמתוקשרים ביותר. באתר שלנו הוא עונה על שו"ת שאל את הרב, ובפודקאסט צעיר בשם "רשו"ת השידור" מבית ישיבת אורות שאול הוא מתייחס לסוגיות שעל סדר היום. המגיש הוא אלון שפירא, ובין היתר תוכלו למצוא בו פרקים שעוסקים ביחס לנפש, ביחס לערביי ישראל וביחס לחברה החרדית.

ראוי לציון: פודקאסטים בעקבות המלחמה

מלחמת חרבות ברזל הניעה ישיבות רבות להפיק פודקאסטים בנושאי מלחמה, מוסר מלחמה, מלחמה ביהדות ונושאים באיזור הזה. בין היתר תוכלו למצוא את "אמונה בזמן מלחמה" של הרב איתמר אלדר יחד עם הרב יעקב מדן (ישיבת אורות שאול יחד עם ישיבת הר עציון), "דיבורים על מלחמה" של ד"ר אליוט מלמט והרב שלמה וילק (ישיבת מחניים) ו-"שיח מלחמה" של הרב אלחנן שרלו (ישיבת עתניאל).