לאחר ארבע שנים: גזר דין בפרשיית הכת המפלצתית מירושלים

ארבע שנים לאחר שנעצר אהרון רמתי והואשם שניהל כת והחזיק נשים בתנאי עבדות, הגיעה הפרשה לסיומה. בית המשפט קיבל את עסקת הטיעון שהוחלטה על ידי הצדדים בפסק דין "תקדימי וחלוצי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/03/24 16:09 טז באדר ב'

לאחר ארבע שנים: גזר דין בפרשיית הכת המפלצתית מירושלים
אהרון רמתי, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

לפני כארבע שנים, התפוצצה בירושלים פרשיה מטלטלת. אהרון רמתי, רב אשר על פי כתב האישום ניהל כת בסמינר "באר מרים" בשכונת הבוכרים בירושלים, החזיק עשרות נשים בתנאי עבדות קשים, ואף תקף מספר ילדים. היום (ג'), שנים לאחר שנעצר, הגיע לעסקת טיעון.

הפגנה מחוץ לבית המשפט המחוזי ב2020

הפגנה מחוץ לבית המשפט המחוזי ב2020, צילום: Olivier Fitoussi,Flash90

בית המשפט: פסק דין תקדימי

רמתי הורשע בעבירה של החזקה בתנאי עבדות, בשל כך שבשנת 2008 החלו להיאסף סביבו נשים צעירות, רובן חוזרות בתשובה או ממשפחות של חוזרים בתשובה. הוא איגד אותן תחת הסמינר שהקים. הסמינר היווה מסגרת בה התגוררו הנשים בתנאי מחיה קשים, כשחלקן מבודדות מן הסביבה. רמתי ניצל את התלות שפיתחו הנשים כלפיו לצרכי שירותים שונים שניתנו לו, ובכלל זה מתן כספים, בישולים, ניקיונות, הסעות, הובלות, עריכת קניות, ועוד.

בית המשפט המחוזי קיבל את הסדר הטיעון אליו הגיעו הצדדים לאחר הליכי גישור ממושכים, ולא חרג ממנו. בפסק הדין הודגש כי מדובר במקרה תקדימי וחלוצי. בהתאם להסדר הטיעון, גזר בית המשפט את עונשו של הנאשם לתשעה חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות, מאסר מותנה ופיצוי ל- 11 נפגעות העבירה בסך 110,000 שקלים.

שלט באופן אבסולוטי בחייהן

ראשיתה של הפרשה בדיווחים שהגיעו לידי יחידת ההונאה ופשיעה כלכלית של מחוז ירושלים, מהם עלה חשד לקיומה קהילה הפועלת במעטה של סמינר נשים שחיות יחד עם ילדיהם בדוחק וצפיפות במתחמי המגורים, כשבראש הסמינר עומד אדם שעפ"י החשד מבצע עבירות שונות כלפיהן וכלפי ילדיהן, וזאת במשך שנים ארוכות.

עם התקדמות החקירה שלוותה ע"י הפרקליטות (אזרחית), אספו חוקרי המשטרה לאורך החודשיים האחרונים עדויות וראיות שהצביעו על החשוד המרכזי, כמי שעומד בראשה של הקהילה, ועפ"י החשד שולט באופן אבסולוטי בחייהן של כ-50 הנשים, המתגוררות במתחם ונתונות למרותו עד לכדי בידודן מהחברה ומבני משפחותיהן, ובנוסף עלה כי הילדים עד גיל 5, מוחזקים מדי יום במתחם בבידוד מוחלט.