ראיון המשבר מול ביידן: "ארצות הברית הכניסה לעצמה גול עצמי"

פרופ' איתן גלבוע, מומחה ליחסי ארצות הברית-ישראל, מסביר את הרקע למשבר ביחסים ומנתח: "אי אפשר לומר שההימנעות של ארצות הברית מווטו היא אך ורק משיקולי בחירות" | ביידן יסכים לפעולה רחבה ברפיח? "יכול להיות שלא יהיו חלופות אחרות"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 26/03/24 13:48 טז באדר ב'

המשבר מול ביידן: "ארצות הברית הכניסה לעצמה גול עצמי"
ביידן בישראל, אוקטובר 2023, צילום: Miriam Alster,Flash90

המשבר מול ארצות הברית: בצל ההחלטה של מועצת הביטחון של האו"ם והכרעתה של ארצות הברית שלא להטיל וטו, ראש הממשלה נתניהו מנע את יציאת המשלחת הישראלית לוושינגטון. פרופ' איתן גלבוע, מומחה ליחסי ארצות הברית-ישראל, חוקר בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון ומומחה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת בר-אילן, מסביר בשיחה עם "חדשות כיפה" את המניעים של הצדדים ואת האפשרויות להמשך.

"אנחנו תלויים בארצות הברית - ארצות הברית לא תלויה בנו"

פרופ' גלבוע מסביר כי המלחמה הבליטה את התלות של ישראל בארצות הברית, בתחמושת, ציוד, כסף והגנה דיפלומטית. "ישראל תלויה לגמרי בארצות הברית, ונתניהו שכח שהיחסים לא סימטריים, אנחנו תלויים בארצות הברית - ארצות הברית לא תלויה בנו".

פרופ

פרופ' איתן גלבוע. ישראל תלויה בארצות הברית | צילום: אוניברסיטת בר אילן

לדבריו, גם האמריקאים וגם הישראלים חושדים שכל צד נגוע בפוליטיות. מצד אחד, האמריקאים שסבורים כי נתניהו מוכן לוותר על אינטרסים ביטחוניים ישראלים לטובת שימור קואליציית ה-64 שלו, ומצד שני ישראל שחושבת שהבחירות לנשיאות משפיעות על ביידן וההחלטות שלו. "שתי ההערכות הללו נכונות, אבל אי אפשר לומר שההימנעות של ארצות הברית מווטו היא אך ורק משיקולי בחירות. יש מחלוקות אמיתיות, לדוגמא לגביי הפעולה ברפיח. בארצות הברית מודאגים שלא תהיה לגיטימציה בין-לאומית לתמיכה שלהם בישראל".

"יכול להיות שלא יהיו חלופות אחרות לפעולה ברפיח"

אז לאן אנחנו הולכים מפה? הבחירות בארצות הברית רק מתקרבות.

"הכל תלוי במשא ומתן לשחרור החטופים שהוא אבן הראשה של כל תסריט. אפשר לומר שלכאורה ארצות הברית הכניסה לעצמה גול עצמי: ההימנעות מווטו חיזקה את חמאס שבירך על ההחלטה וכתוצאה מכך ארגון הטרור מקשיח עמדות ואין הסכם. אם אין הסכם גובר הלחץ על ישראל להיכנס לרפיח כי צריך לפעול נגד חמאס".

האו"ם, יש גם מי שתומך בנו

האו"ם | צילום: lev radin,Shutterstock

יש סיכוי שארצות הברית תאשר לישראל לצאת לפעולה רחבה ברפיח?

"יכול להיות שלא יהיו חלופות אחרות. ארצות הברית מנסה לתאם מהלך דיפלומטי להוצאת חמאס מעזה. אני מאחל להם בהצלחה, אבל ההיסטוריה של ארצות הברית עם מדיניות ערביות לא טובה כל-כך".

אז אפשר להכתיר את השרירים של נתניהו כהצלחה?

"לא, כי היה אפשר להגיע לתוצאות הללו גם בלי כל הקקופוניה התקשורתית הזו. שני הצדדים חייבים להיכנס לחרדים סגורים ולפתור את הבעיות שם, לא מול כל העולם".