עסקת החטופים קורסת: ישראל מחזירה את המשלחת מקטאר

בחמאס דחו את הצעת הפשרה האמריקאית בטענה שישראל "לא עונה על אף אחת מדרישותינו" | בתגובה, אחרי שבועיים וחצי ישראל מחזירה את המשלחת הישראלית לקטאר. נתניהו: "ישראל לא תיכנע לדרישות ההזויות של החמאס"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/03/24 07:43 טז באדר ב' | עודכן בתאריך 26/03/24 10:50

עסקת החטופים קורסת: ישראל מחזירה את המשלחת מקטאר
ראש המוסד ברנע וראש השב"כ בר., צילום: Erik Marmor,FLASH 90

לאחר מספר ימים בהם המתינו ישראל והמתווכות לתגובת חמאס לעסקה שהוצעה לו, דחה הלילה (ג') ארגון הטרור את ההצעה האמריקאית לעסקת חטופים חדשה. בחמאס טענו כי ישראל לא נענתה לאף אחת מדרישותיו שכללו בין היתר את חזרת האוכלוסייה לצפון הרצועה וכן הפסקת המלחמה.

ישראל מחזירה את המשלחת מקטאר

בתוך כך, בישראל החליטו להחזיר מקטאר את המשלחת הישראלית לנושא המשא ומתן לאחר ששהתה במדינה בשבועיים וחצי האחרונים. נזכיר כי שעות לפני תגובת חמאס התקבלה במועצת הביטחון של האו"ם ההחלטה להפסקת אש בעזה, החלטה עליה לא הטילה ארצות הברית וטו.

בלשכת ראש הממשלה הגיבו ואמרו כי "עמדת חמאס מוכיחה באופן ברור שחמאס אינו מעוניין בהמשך המשא ומתן לעסקה, ומהווה עדות מצערת לנזקים של החלטת מועצת הביטחון. חמאס שוב דחה כל הצעת פשרה אמריקנית וחזר על דרישותיו הקיצוניות: סיום מיידי של המלחמה, נסיגה מוחלטת של צה"ל מהרצועה והשארת השלטון כדי שיוכל לחזור פעם אחר פעם על הטבח של ה-7 באוקטובר, כפי שהבטיח לעשות".

עוד הוסיפו: "ישראל לא תיכנע לדרישות ההזויות של החמאס, ותמשיך לפעול כדי להשיג את כל מטרות המלחמה: לשחרר את כל החטופים, להשמיד את היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס ולהבטיח שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל".

ישראל דווקא התגמשה - בחמאס דחו את העסקה

בימים האחרונים חלה התקדמות במגעים, זאת למרות שחמאס הקשיח שוב את עמדותיו. בניגוד לשיחות בפריז שם דובר על מתווה של 400 מבלים תמורת 40 חטופים, בחמאס דרשו את שחרורם של 700 מחבלים על אותו מספר חטופים, הצעה עליה ישראל לא השיבה בשלילה. עתה כאמור העסקה הולכת עוד צעד לאחור.

אסמעיל הנייה

אסמעיל הנייה, צילום: פלאש 90. עבד רחים חטיב

שלושת הקווים האדומים של ישראל

ליבת המחלוקת נוגעת בשלוש דרישות של חמאס אותם מגדירה ישראל כקו אדום. שלוש הדרישות הן הפסקת המלחמה, חזרת האוכלוסייה העזתית לצפון הרצועה ויציאה שלך צה"ל מעזה. בכיר חמאס איסמעיל הנייה יגיע היום לאיראן שם ייפגש עם בכירי הממשל המקומי.