פורים הרב רימון – תנו משלוח מנות לאנשים שאינכם מכירים

הרב יוסף צבי רימון קורא לציבור לשלוח מנות גם לאנשים שאינם מוכרים. "כאשר אנו נותנים משלוח מנות, אנו מאחדים את העם ומבטלים את הפירוז והפירוד בינינו"

חדשות כיפה הרב יוסף צבי רימון 22/03/24 13:18 יב באדר ב'

הרב רימון – תנו משלוח מנות לאנשים שאינכם מכירים
הרב רימון, צילום: יהושוע הלוי

מדוע אנחנו נותנים משלוח מנות?

שני טעמים מרכזיים נאמרו למצוות משלוח מנות. טעם אחד מוזכר בתרומת הדשן (קיא). הוא מסביר שמשלוח המנות נועד לאפשר לכל אחד לקיים את מצוות סעודת פורים כראוי. כך נראה גם מפשטות לשון הרמב"ם (ב, טו), שהצמיד את מצוות משלוח מנות למצוות הסעודה וכלל את שתיהן בהלכה אחת:

כיצד חובת סעודה זו, שיאכל בשר ויתקן סעודה נאה כפי אשר תמצא ידו... וכן חייב אדם לשלוח שתי מנות של בשר או שני מיני תבשיל או שני מיני אוכלין לחבירו.

משלוח מנות

משלוח מנות, צילום: Yahav Gamliel,Flash 90

הרב רימון: "כאשר אנו נותנים משלוח מנות, אנו מאחדים את העם ומבטלים את הפירוז והפירוד בינינו"

טעם אחר למצוות משלוח מנות מובא במנות הלוי (אסתר ט, טז-יז ד"ה והנך רואה): ומשלוח מנות... כי זה רומז כי הם באגודה אחת ובאהבה ואחוה, היפך מה שאמר הצורר מפוזר ומפורד. כלומר, משלוח מנות מבטא את האחדות שבעם ישראל, שהיא הפוכה לטענה שעליה התבסס המן ברצותו להשמיד את עם ישראל - "ישנו עם אחד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד" (אסתר ג, ח). כאשר אנו נותנים משלוח מנות, אנו מאחדים את העם ומבטלים את הפירוז והפירוד בינינו. דברים דומים כותב גם הב"ח (תרצה, ו).

עיקר המצווה - לדאוג שלמקבל יהיה מה לאכול בסעודת פורים

הטעמים השונים יוצרים לכאורה גם הגדרות שונות למצוות משלוח מנות. לפי טעמו של תרומת הדשן, עיקר המצווה היא לדאוג לכך שלמקבל יהיה מה לאכול בסעודת פורים, ופרטי הדינים יתאימו למגמה זו. לעומת זאת לפי טעמו של מנות הלוי, עיקר המצווה היא ליצור אחדות בין הנותן והמקבל, ולכן פרטי הדינים יכוונו למטרה זו.

האם מי שנותן לחברו משלוח מנות בעילום שם יוצא ידי חובתו?

לכאורה, הדבר תלוי בשני הטעמים של מצוות משלוח מנות. לפי טעמו של תרומת הדשן, כיוון שבסופו של דבר המקבל נהנה מן המשלוח ומשתמש בו לצורך הסעודה, ברור שהמשלח יוצא ידי חובתו. אולם לפי טעמו של מנות הלוי, כיוון שהמקבל איננו יודע ממי קיבל את המשלוח, אין כאן ריבוי חיבה ורעות ולא קירוב לבבות, ולכן לא יוצאים ידי חובה במשלוח כזה. למעשה, ראוי לתת לפחות משלוח אחד שבו המקבל יודע מיהו השולח, כדי לחוש לכל הדעות (וכן כתב בשו"ת כתב סופר שם).

בזמן מלחמה, חשיבות האחדות גדולה מתמיד. צריכים לפעול לאחדות בעם ישראל. לאור זאת, כדאי שפרט למשלוח מנות שאדם רגיל לתת למישהו מידידיו, נחפש מישהו שאנחנו לא מכירים או שאין לנו קשר מיוחד אתו, וניתן לו משלוח מנות.

אחת המשימות שלנו היא להמשיך את האחדות המיוחדת שיש ברוב עם ישראל, גם לאחר המלחמה. אנחנו פועלים רבות בעניין זה (עם המזרחי העולמי ועמותת סולמות) במיזם אחדות גדול. כל אחד יכול לסייע לאחדות, וגם נתינת משלוח מנות לאדם שאינכם מכירים – יכולה להוסיף עוד אחדות ואהבה בעם ישראל. באופן זה נוסיף אהבה, אחווה ורעות בעם ישראל, ובע"ה תוביל האהבה גם לניצחון.

הרב יוסף צבי רימון הוא נשיא המזרחי העולמי, יו"ר סולמות ולאופק, רב איזורי גוש עציון ומכון לב.