טעות טראגית בזיהוי: חייל מילואים ירה בשוגג בגר צדק מחברון

טעות בזיהוי הובילה לטרגדיה בלתי נתפסת: חייל מילואים ירה הבוקר במי שהוא חשב כמחבל שעמד בצומת אלעזר, אך מסתבר שהמחבל הוא בכלל יהודי שעבר גיור כהלכה: "'אבי הגרים', נפל בדרך, מבלי שזכה להגשים את שאיפתו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/03/24 12:18 יא באדר ב'

טעות טראגית בזיהוי: חייל מילואים ירה בשוגג בגר צדק מחברון
הזירה באלעזר, צילום: Gershon Elinson,Flash90

מקרה טראגי: הפלסטיני מחברון שנורה למוות הבוקר (ה') בידי חייל מילואים בגוש עציון הוא יהודי שעבר גיור כהלכה. את תהליך הגיור שלו השלים לפני 4 שנים, שמו העברי: דוד. לפי אנשי היישוב היהודי בחברון, מדובר בנכדו של פלסטיני שהציל 25 יהודים בפרעות תרפ"ט.

הוא החליט להצטרף לעם היהודי, למד לימודי יהדות במכון מאיר, וביקש להתקבל כאזרח ישראלי אך נדחה. הבוקר, היה בדרכו לירושלים. בתחנת האוטובוס בצומת אלעזר נורה למוות. בחיפוש בתיקו נמצאה סכין קטנה, שנשא לצורך הגנה עצמית אך לא השתמש בה. מצ"ח הודיעו כי יחקרו באזהרה את איש המילואים שירה.

"הבוקר הגיעו לסיומם הטראגי חייו של דוד בן אברהם, גר הצדק שרצה בכל מאודו להצטרף לעם ישראל"

מצה"ל נמסר: "לפני זמן קצר במהלך פעילות מבצעית, ביצע כוח צה"ל ירי לעבר פלסטיני אשר עורר את חשדם בצומת אלעזר שבחטיבת עציון, זוהתה פגיעה ובהמשך נקבע מותו של הפלסטיני. מיד עם קבלת הדיווח אודות האירוע החמור, הורתה הפרקליטות הצבאית על פתיחה בחקירה של המשטרה הצבאית".

נעם ארנון, איש ההתיישבות היהודית בחברון כתב: "הבוקר הגיעו לסיומם הטראגי חייו של דוד בן אברהם, גר הצדק שרצה בכל מאודו להצטרף לעם ישראל. הסיפור התחיל לפני 95 שנה, בפרעות תרפ"ט בחברון. האירועים אז התרחשו בדיוק כמו בשואת העוטף ב – 7 באוקטובר. אך בניגוד לערביי עזה, בחברון היו עשרות ערבים שפעלו באומץ והצילו יהודים. ביניהם היה ערבי בשם עיד אל זייתון; לפי העדויות הוא הציל בביתו כעשרים וחמישה יהודים, ביניהם משפחות קסטל ומני".

הזירה באלעזר

הזירה באלעזר צילום: Gershon Elinson,Flash90

"לאחר הליך ממושך ויסודי עבר את ההליך, קיבל אישור לגיור, ונקרא שמו בישראל - דוד בן אברהם"

"נכדו של אבו עיד, סאמח זיתון, החליט להצטרף לעם היהודי. הוא ביקש לעבור הליך גיור מקובל, אך רשויות הגיור הישראליות אינן מוכנות לקבל פניה מערבי תושב ארץ ישראל. הוא ניסה שוב ושוב, ללא הועיל. בסופו של דבר, הוא הצליח להתקבל לתכנית גיור בבית הדין לגיור של הרב קרליץ בבני ברק. לאחר הליך ממושך ויסודי עבר את ההליך, קיבל אישור לגיור, ונקרא שמו בישראל - דוד בן אברהם".

"הבוקר הוא היה בדרכו לירושלים (אנשים בגילו זכאים להיכנס לירושלים אך לא לעבוד או לשהות בה). בתחנת האוטובוס בצומת אלעזר חיילים חשדו בו, ירו בו ופצעו אותו. בחיפוש בתיקו נמצאה סכין קטנה (אותה נשא תמיד לצורך הגנה עצמית, אך לא השתמש בה). לאחר זמן קצר, הוא מת מפצעיו. דוד בן אברהם, גר הצדק שנכסף להתחבר לבני בניו של אברהם אבינו - 'אבי הגרים', נפל בדרך, מבלי שזכה להגשים את שאיפתו. יהי זכרו ברוך".