מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

לא רק חיילים ושוטרים: אלו בעלי התפקידים שייקברו בקבורה צבאית

בשיתוף פעולה של קואליציה ואופוזיציה: הכנסת אישרה באופן רשמי כי תתאפשר קבורת כבאים וסוהרים בבתי קברות צבאיים, לצד שוטרים וחיילים שנפלו בעת מילוי תפקידם: "מוסרים את נפשם לשם הצלת חיי אדם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/03/24 17:47 י באדר ב'

לא רק חיילים ושוטרים: אלו בעלי התפקידים שייקברו בקבורה צבאית
יום הזיכרון , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מליאת הנסת אישרה היום (ד') באופן סופי כי תתאפשר קבורת כבאים וסוהרים בבתי קברות צבאיים. החוק, שיזמו חברת הכנסת מירב בן ארי וחבר הכנסת צביקה פוגל עבר עם 7 חברי כנסת שתמכו בהצעה, וללא מתנגדים או נמנעים.

הבמסגרת החוק, מוצע לקבוע כי סוהרים שנפטרו יהיו זכאים להיקבר בבתי קברות צבאיים אף אם לא נהרגו בעת ועקב שירותם, וכן כי כבאים יהיו זכאים לקבורה בבתי קברות צבאיים אם נהרגו בעת ועקב שירותם. בנוסף, מוצע לזכות את מי שכיהן כנציב הרשות הארצית לכבאות והצלה בזכאות לקבורה בבית קברות צבאי, וכן לאפשר לרשות המוסמכת לייחד חלקה בבית קברות צבאי גם לכבאים, בנוסף לאנשי כוחות הביטחון השונים.

"הסוהרים עומדים בקו ראשון אל מול מי שמבקשים לפגוע בביטחון המדינה"

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "שירות בתי הסוהר הוא ארגון ביטחוני המשתייך למערכת אכיפת החוק. תפקידו להחזיק אסירים במשמורת בטוחה, מתוך תפיסת אחריות רחבה והבנה עמוקה כי הוא מופקד על שמירת חיי אדם ועל ביטחון הציבור".

עוד נכתב כי "הסוהרים עומדים אף הם בקו ראשון אל מול מי שמבקשים לפגוע בביטחון המדינה ובאזרחיה ועובדים בתנאי מתח קשים. תנאי עבודה אלו עשויים להביא לפטירה מסיבות בריאותיות או מסיבות אחרות אף ללא קשר ישיר לשירות עצמו. על כן, מוצע להשוות את זכות הקבורה בבית קברות צבאי של סוהרים לזו של גורמי הביטחון האחרים המנויים בחוק, בין שנפטרו בקשר למילוי תפקידם ובין שלאו".

"הרשות הארצית לכבאות והצלה הוקמה בין היתר לשם הצלת חיי אדם"

כמו כן, מוצע להוסיף לרשימת גורמי הביטחון הזכאים לקבורה בבית קברות צבאי כבאים שנהרגו בעת שירותם ועקב שירותם. הרשות הארצית לכבאות והצלה היא רשות ממלכתית ארצית שהוקמה בין היתר לשם הצלת חיי אדם ורכוש והגברת הבטיחות באש. הכבאים מוסרים את נפשם לשם הצלת חיי אדם ועומדים בחזית לצד שוטרים וגורמי ביטחון אחרים".

ח"כ צביקה פוגל הציג את ההצעה ואמר: "לזכות הקבורה הצבאית משמעות סמלית רבה. זהו הכבוד האחרון שחולקת המדינה למי שנלחם למענה ועל כן אנו מציעים לזכות את אוכלוסיית הסוהרים ולוחמי האש שנהרגו תוך מילוי תפקידם בכבוד הנלווה לקבורה בבתי קברות צבאיים".