ריאיון אתר החרמון בסכנת סגירה: "אנחנו לקראת קריסה, כל הגורמים מתנערים מאחריות"

לראשונה מאז מלחמת יום כיפור, אתר החרמון סגור הרמטית למבקרים כבר כמעט חצי שנה בהוראת הצבא. במהלך הזמן הזה ההוצאות לא פוסקות והאתר לא קיבל שום פיצויים מהמדינה. בראיון ל"חדשות כיפה" אומר מנכ"ל האתר רפאל נוה: "אני לא יכול לשרוד יותר"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 17/03/24 15:00 ז באדר ב' | עודכן בתאריך 18/03/24 09:28

אתר החרמון בסכנת סגירה: "אנחנו לקראת קריסה, כל הגורמים מתנערים מאחריות"
מנכ"ל החרמון רפאל נוה, "כולם מסירים אחריות", צילום: באדיבות המצולם

מתחילת המלחמה נמצא אתר החרמון תחת צו אלוף האוסר על מבקרים להגיע למקום ולמרות כמות שלג יפה שירדה השנה, נותר האתר שומם ממבקרים. מאז סגירת האתר, הוא סופג הפסדי ענק כתוצאה מאיבוד הכנסות וההוצאות שהשקיעו בהכנות לעונת החורף. אם לא די בכך, בקרוב יסתיימו מכסת החל"ת של כ-300 עובדי האתר שמכיוון שאינם מגיעים מיישובים מפונים, לא יזכו להארכת החל"ת ובאתר לא מסוגלים להחזירם לעבודה. בריאיון ל"חדשות כיפה" אומר מנכ"ל האתר רפאל נוה כי האתר בסכנת סגירה ממשית וכי אין אף גורם שלוקח אחריות על המצב.

"בגלל הבירוקרטיה של מדינת ישראל וההתנהלות של כל הגורמים שמנסים להתנער מאחריות, עד היום לא קיבלנו אפילו שקל אחד" אומר נוה, "בהתחלה טענו שהחברה שלנו קיימת בראש פינה והיא לא זכאית לשום דבר, לקח זמן עד שאנשים שם הבינו בכלל איפה זה החרמון". מאוחר יותר אמר נוה בראיון כי באותו היום נכנס מענק ראשוני מרשות המיסים אך גם הוא לחודשים נובמבר - דצמבר 2023 בלבד, במענה ל"חדשות כיפה" הגיבו ברשות המיסים כי אושרה לאתר הזכאות להגיש תביעה למקדמות עבור החודשים ינואר-פברואר 2024.

קרה בפעם האחרונה רק במלחמת יום כיפור

נוה מסביר כי פער ההוצאות וההשקעות שביצע האתר אל מול אי ההכנסות יצר בור שמגיע לסביבות 30 מיליון שקלים. "לפני כל עונה אנחנו משקיעים המון כסף בהכנות לקראת העונה הבאה, אם זה טסטים של הרכבלים והכשרה של המסלולים. השנה שיפצנו מבנה מאוד גדול בחלק העליון ושיפצנו גם בחלק התחתון, זה השקעות של מיליונים" הוא אומר. נוה מזכיר כי גם בקורונה האתר חווה אתגרים לא פשוטים, אבל מצב כזה של סגירה הרמטית קרה בפעם האחרונה רק במלחמת יום כיפור.

אתר החרמון הנטוש

אתר החרמון הנטוש צילום: אתר החרמון

על קרן הפיצויים של רשות המיסים הוא אומר כי "הגשנו את כל מה שצריך, הלכנו על המסלול שמתאים לכמות הפיצויים שאנחנו צריכים לקבל, כרגע אני מדבר רק על המקדמות שאנחנו צריכים לקבל כדי לעמוד בתזרימים" הו אומר ומדגיש כי שום סכום לא הגיע אליהם עד עתה.

"פניתי לשר, הוא אמר לי שהמערכת אטומה ושאני אפנה לתקשורת"

"הגעתי למצב שאין, נגמר לי התזרים הכספי ויש התחייבויות שאני חייב לעמוד בהם", אומר נוה ומזכיר את תשלומי העתק שהאתר משלם על הארנונא, הביטוחים, הלוואות עבר והפעילות היום יומית גם כשהאתר סגור לחלוטין.

אני שואל אותו אם פנה לעזרתם של גורמים בפוליטיקה, חברי כנסת או המועצה המקומית. נוה משיב שראש המועצה היוצא וגם זה הנכנס מנסים לעזור במה שאפשר, אך כרגע זה לא נותן דבר ממשי. לגבי פוליטיקאים הוא אומר: "פניתי דרך ראש המועצה וגם באופן אישי פניה לשר סמוטריץ', שלחתי לו מכתב ולא קיבלתי שום תשובה ופניתי לשר וסרלאוף שמר לי שהמערכת אטומה ושאני אפנה לתקשורת" אומר נוה.

מה לגבי העובדים?

"יש לי כמה עובדים שנשארו בכל זאת כדי לשמר את העסק, כי אם אני לא אעשה את זה הנזק יהיה הרבה יותר גדול. חוץ מהם יש לי גם עובדים שיצאו לחל"ת שהמדינה אומרת לנו עכשיו שבגלל שהם לא מיישוב מפונה אני צריך להחזיר לעבודה והם יפצו אותי בעתיד".

אתר החרמון, היום

אתר החרמון, היום צילום: אתר החרמון

יש סכנה לסגירת האתר? "כן"

בנושא הזה הוא מדגיש כי עתידם של מאות העובדים שנמצאים בחל"ת בסכנה: "אין לי כסף לשלם את ההתחייבויות שלי והם רוצים שאני אחזיר את כל הכמות הזו של העובדים? הם לא נותנים לי שקל, אני לא יכול להחזיק אותם, בקושי את מה שהיום אני מצליח להחזיק" אומר נוה.

יש סכנה לסגירת האתר?

"כן, אני מגיע לרמה של חדלות פירעון" הוא אומר נחרצות, "גם כשהעסק הזה סגור יש לי הוצאות, הם אומרים לי שאני לא יישוב מפונה, תמתין. אני לקראת קריסה, אני לא יכול לשרוד יותר" בהקשר זה נוה מוסיף כי אתר החרמון הוא לא הנפגע היחיד בצפון הגולן מהמצב: "יש פה עוד עסקים בכל האזור שנמצאים בסטטוס כמו שלנו".

במקום מבקרים, הגיעו החיילים

נוה, שבעצמו גוייס למילואים ושירת גם בחרמון וגם בעזה מציין שמאז נסגר האתר למבקרים, היו אלה החיילים הרבים שהוצבו באזור שהשתמשו במשאבי האתר. אם בתחילה נוצר קושי לנהל את המקום שהוא גם צבאי וגם אזרחי, לאחר כמה שבועות הצליחו הצדדים לייצר שיתוף פעולה.

נוה מציין שבכל הזמן בו שהו החיילים במתקני האתר, החשבונות הגיעו למאות אלפי שקלים: "נתתי הכל, ברמה שהיו לי חשבונות מים וחשמל של מאות אלפים רק בגלל שהצבא היה פה ולמרות שזה תקע אותי תזרימית, עדיין אנחנו פה מנסים לעשות מה שצריך". הוא מסיים בבקשה לרשויות: "אני לא נכנס למורכבויות הצבאיות שיש פה שהם מוצדקות. אבל שיבואו לקראתי, שיתנו לנו אוויר לנשימה".

תגובות

בלשכת שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף הגיבו: "אכן, השר וסרלאוף קיבל את פנייתו של מנכ"ל אתר החרמון. הנושא חונה במשרד האוצר, והשר יעלה זאת בדיונים בכנסת ובממשלה וידרוש תשובות".

כאמור, ברשות המיסים הגיבו לטענות ובמענה לשאלת "חדשות כיפה" השיבו כך: "תביעת אתר החרמון למקדמות בגין חודשים נובמבר-דצמבר 2023 אושרה ושולמה ביום 14.3. בנוסף, אושרה לאתר הזכאות להגיש תביעה למקדמות עבור החודשים ינואר-פברואר 2024 והתביעה תטופל לכשתוגש".