מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

דרום אפריקה מחריפה את המאבק בישראל: "נעצור חיילים בצה"ל שיחזרו למדינה"

שרת החוץ של דרום אפריקה, נאלדי פנדור אמרה השבוע במהלך כנס של מפלגת השלטון במדינה כי הם מוכנים לעצור את אזרחי המדינה שמשרתים בצה"ל: "אנחנו מוכנים, כשתבואו הביתה – אנחנו נעצור אתכם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/03/24 16:38 ג באדר ב'

דרום אפריקה מחריפה את המאבק בישראל: "נעצור חיילים בצה"ל שיחזרו למדינה"
דגל דרום אפריקה מונף בבית לחם, צילום: Wisam Hashlamoun,Flash90

לא עוצרים: אחריי שהגישו תביעה נגד ישראל בהאג בגין פשעי מלחמה, דרום אפריקה מסלימה את המתיחות המדינית נגד ישראל ומאיימת לעצור את אזרחי המדינה המשרתים בצה"ל. כבר בדצמבר פרסם משרד החוץ של המדינה אזהרה לאזרחיה שחיים בישראל שלא יצטרפו לצבא, כעת האיום נהיה מוחשי.

שרת החוץ, נאלדי פנדור אמרה השבוע בנאום כי אזרחי המדינה שלחמו בצה"ל יעצרו כשיחזרו: "כבר פרסמנו צווים שמזהירים אזרחים דרום-אפריקנים הנלחמים לצד או במסגרת כוחות צה"ל: אנחנו מוכנים, כשתבואו הביתה – אנחנו נעצור אתכם", אמרה פנדור.

יחסית בהידרדרות: אין שגרירים ואין טיסות

המהלך הוא חלק מהידרדרות היחסים בין שתי המדינות על רקע המלחמה בעזה והעמדות הפרו-חמאסיות שמושמעות בדרום אפריקה נגד ישראל. ב-6 בנובמבר החליטה ממשלת דרום אפריקה להחזיר מישראל את השגריר והסגל הדיפלומטי ששירת כאן, במחאה על פעולות צה"ל במלחמה בעזה. בתגובה, ישראל החזירה את השגריר מדרום אפריקה.

"כבר פרסמנו צווים שמזהירים אזרחים דרום-אפריקנים הנלחמים לצד או במסגרת כוחות צה"ל: אנחנו מוכנים, כשתבואו הביתה – אנחנו נעצור אתכם", אמרה פנדור. כבר במהלך חודש דצמבר פרסמה הממשלה בדרום אפריקה אזהרה נגד אזרחי המדינה המשרתים בצה"ל ונלחמים ברצועת עזה, ואמרה כי הם עלולים לעמוד לדין.

"אל על מפסיקים את הטיסות כי אין להם נוסעים מכאן"

פנדור גם לעגה בציניות לחברת אל-על כשאמרה לה תודה על כך שהיא מבטלת את טיסותיה לדרום אפריקה: "אתם צריכים להגיד תודה אל על - להתראות. אל תזמינו אצלם טיסות. הם מפסיקים את הטיסות כי אין להם נוסעים מכאן", אמרה. היא קראה לאזרחי דרום אפריקה "להיות אקטיביסטים", ולהפגין נגד ישראל, עם שלטים, וגם מול שגרירויות של מדינות התומכות בישראל. לדבריה, על השלט צריך לכתוב שישראל מבצעת רצח עם.