התגלית בבנימין שהסעירה את החוקרים: "נותר פרט יחיד ובודד"

נער שטייל לתומו באחד הוואדיות של נחל מכמש איתר שלושה פריטים של שקד ערבי אשר נחשב לנדיר במיוחד ועד כה נודע על פרט אחד בלבד שלו, ששרד בטבע: "זו תגלית יוצאת דופן, נדירה מאוד ומיוחדת במינה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/03/24 09:43 ב באדר ב'

התגלית בבנימין שהסעירה את החוקרים: "נותר פרט יחיד ובודד"
מעלה מכמש, בנימין, צילום: Hadas Parush,FLASH 90

תגלית נדירה במיוחד: לפני כשבועיים אותרו באחד הוואדיות של נחל מכמש שלושה פרטים של שקד ערבי (Amygdalus Arabica), שיח דמוי רותם הנחשב לנדיר ביותר, שעד כה ידוע על פרט אחד בלבד שלו, ששרד בטבע. "הגעתי לשם לפני שבת עם אבא שלי וראיתי שיח רותמי מרחוק, שנראה לי שונה מאוד" אמר ערן ספיר הנער שאיתר את השקדיה. "זו תגלית יוצאת דופן, נדירה מאוד ומיוחדת במינה", סיפר בהתרגשות.

התגלית הנדירה

התגלית הנדירה צילום: החברה להגנת הטבע

שקד ערבי: התגלה לראשונה בישראל לפני חמישים שנה

בחברה להגנת הטבע מציינים כי לשקד כ-36 מינים של שיחים או עצים קטנים, שתפוצתם ממרכז אסיה ועד אירופה. אוהד בנימיני, מהחברה להגנת הטבע, הוסיף ששקד ערבי התגלה לראשונה בארץ ב-1977 ע"י מימי רון. לדבריו, השקד הערבי משתייך לקבוצה של שקדים דמויי רותם, הגדלה באיזורי הספר ההררי של המזרח התיכון, הם מאופיינים בענפים דקים וירוקים ומחוסרי עלים במרבית השנה, אך בפריחה השיחים הללו מתכסים בפרחי שקד קטנים וכפתוריים.

הפריט שאותר

הפריט שאותר צילום: החברה להגנת הטבע

"בשנים האחרונות היו ידועים שני פרטים בלבד"

"השקד הערבי הוא עץ של הרי טורקיה ואיראן, וישנם גם פרטים ספורים בירדן, גם שם נדיר ביותר ונמצא על סף הכחדה" הסביר בנימיני. "בשנים האחרונות היו ידועים שני פרטים בלבד, הגדלים במרחק לא רב זה מזה בנחל מכמש הנשפך לנחל פרת. לפני כשנתיים, כנראה כתוצאה מרעיית יתר באיזור, מת אחד הפרטים ונותר פרט יחיד ובודד, המשתלשל ממצוקי נחל מכמש" הוסיף.

מה המשמעות של התגלית?

ומהי המשמעות של התגלית, מבחינה אקולוגית? לפי יאיר אליאב, מנהל בית ספר שדה עפרה של החברה להגנת הטבע, הגילוי המסעיר יצריך מעקב וניטור אחר הפרטים, חיפוש פרטים נוספים באיזור הקרוב ובכלל, ושמירה על השיחים הנדירים.