ריאיון "צה"ל מדשדש בעזה, נתניהו היה צריך לעלות כבר אתמול על מטוס - כמו גולדה"

האם צה"ל מדשדש בעזה? אם תשאלו את ד"ר הראל חורב, מומחה לפלסטינים מאוניברסיטת תל אביב, התשובה היא בהחלט כן. הדבר המרכזי לדבריו הוא היעדר התוכניות ליום שאחרי וערעור היחסים מול האמריקאים: "התוצאות עלולות להיות רעות מאוד עבורינו, גם לא נשחרר את החטופים וגם לא נשמיד את חמאס" | וגם: יש סיכוי שצה"ל לא יכנס לרפיח?

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 11/03/24 18:05 א באדר ב'

"צה"ל מדשדש בעזה, נתניהו היה צריך לעלות כבר אתמול על מטוס - כמו גולדה"
נתניהו, יחסים מעורערים עם האמריקאים, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

כשברקע העימות עם הממשל האמריקאי והנשיא ביידן, מלחמת חרבות ברזל נכנסה לחודש השישי כשמצב הלחימה בעזה שונה בתכלית מתחילת המלחמה. השאלה העולה בימים והשבועות האחרונים היא האם צה"ל מדשדש? על השאלה הזו משיב דוקטור הראל חורב, היסטוריון ומומחה לפלסטינים במרכז משה דיין, אוניברסיטת ת"א: "כן, יש דשדוש".

בריאיון ל"חדשות כיפה" אומר חורב: "במה שמוקצה לצה"ל הן מבחינת מטרות והן מבחינת כוח אדם הוא עושה את המקסימום, אבל זה לא היקף של מלחמה, אי אפשר לטעות בזה". בעניין זה הוא מציג דעה נחרצת: "לצערי הרב אני חש שהדשדוש הוא בעיה של תיאום עמדות עם האמריקאים ותיאום ציפיות איתם" הוא אומר.

ד"ר חורב, סכנה אמיתית להמשך הלחימה

ד"ר חורב, סכנה אמיתית להמשך הלחימה , צילום: באדיבות המצולם

"גם לא נשחרר את החטופים וגם לא נשמיד את חמאס"

חורב מציין כי הקשר עם האמריקאים קריטי להשגת מטרות המלחמה ונשאלת השאלה איך הגענו ממצב בו ארצות הברית תומכת בנו לחלוטין, למצב שביידן מאמץ את המספרים של חמאס ומדבר על 30 אלף פלסטינים שמתו בלי להזכיר ש-13 אלף מתוכם הם מחבלים. "זה מצב בעייתי מאוד" אומר חורב, "הממשלה מתעלמת כבר הרבה זמן מקריאות שמגיעות מכל עבר לטייב את השיח עם האמריקאים".

הוא מדבר על כך שבישראל מסרבים לגבש תוכנית ליום שאחרי המלחמה כאחד הדברים שעומדים בלב המחלוקת עם האמריקאים: "אפשר כבר לדבר על היום שאחרי באופן כזה שיניח את הדעת של הידידות שלנו, זה חשוב למלחמה וליעד של השמדת חמאס".

עד כמה הדבר קריטי? חורב משיב: "אנחנו ניקלע למצב שהתוצאות עלולות להיות רעות מאוד עבורינו, גם לא נשחרר את החטופים וגם לא נשמיד את חמאס. כבר שומעים עדויות, זה לא רק ביידן, בפועל מפחיתים חימושים ובעלי תפקיד במערכת הביטחון מדווחים על כתף קרה מהעמיתים האמריקאים שלהם".

"כתף קרה מהעמיתים האמריקאים", הסיוע האמריקאי

"כתף קרה מהעמיתים האמריקאים", הסיוע האמריקאי צילום: Chaim Goldberg,Flash90

אתה רואה סיכוי שלא ניכנס לרפיח? "לצערי הרב כן"

איך זה משפיע בסוף על צה"ל והלחימה?

"צה"ל גם מתלונן על זה, הייעוד האסטרטגי שלו לא ברור לו, הוא מנקה מקום מסוים ולא ברור לו מי אמור להיכנס במקומו ואיך משמרים את המצב. מה שקורה כאן זה שהחיילים הנפלאים שלנו מקריבים את הכל, אבל הממשלה כאילו לא מעריכה את הקורבן ולא עושה את המוטל עליה כדי להבטיח שקורבנם לא יהיה לשווא, אני מעולם לא דאגתי כפי שאני דואג בימים האחרונים".

כבר יותר מחודש שהשאלה המרחפת מעל הכל היא האם ומתי צה"ל ייכנס לרפיח, בנושא זה חורב נחרץ: "אם אנחנו לא נכנסים לרפיח כמה שיותר מהר על ידי זה שהממשלה מבטיחה את הכניסה בתיאום עם האמריקאים, אנחנו נכנסים למצב קשה ביותר" אומר חורב ואף תולה את העמידה ביעדי המלחמה ושחרור החטופים בכך.

אתה רואה סיכוי שלא ניכנס לרפיח?

"לצערי הרב כן כי אני לא יודע כמה רחוק ילכו האמריקאים עם האיומים שלהם כלפי נתניהו, נכון שלביידן יש את השיקולים הפוליטיים שלו אבל אי אפשר לתלות הכל רק בזה". בשלב זה מותח חורב ביקורת חריפה על הממשלה וטוען כי הייתה חייבת בחודשים האחרונים לייצר מטריה מדינית טובה יותר. "אבל אנחנו לא נותנים לשותפות שלנו שום תשובה ואפשר לראות את התסכול אצליהם גובר ככל שעבר הזמן".

"עושה את המקסימום".

"עושה את המקסימום"., צילום: Jamal Awad,Flash90

"נתניהו היה צריך לעלות כבר אתמול על מטוס, כמו גולדה"

כשאנחנו מדברים על נסיעתו של גנץ לארה"ב ובריטניה בדיוק בגלל הסיבות האלה, הוא נחרץ אף יותר: "נתניהו היה צריך לעלות כבר אתמול על מטוס להזמין את עצמו כמו גולדה ב-73 לאמריקאים ולדבר איתם עד שהוא מגיע איתם להסכמות ומשם לעבור לאנגליה, צרפת ואיטליה. אבל הוא לא עושה את זה, במקום זה הוא מדבר על הנסיעות של גנץ שעוד מנסה לשמר שם את הקשר, זה מסכן אותנו אסטרטגית".

השגת יעדי המלחמה בסכנה?

"ממש ככה. הציבור בקרוב יתחיל להבין" אומר חורב, "אנחנו מובלים לתוך תקיעות, אני מקווה שזה ישתנה אבל חייבים לסגור גם את הנושא המדיני האסטרטגי". הוא מסיים את השיחה בחשש שלבסוף נתחיל לראות מתקפות על קציני הצבא: "בגלל שיש פה עניין פוליטי אז אני לא אתפלא אם בקרוב נתחיל לשמוע שמטילים את האשמה בכך על הצבא".