חסר תקדים - סגנית נשיא אקוודור בשומרון: "אני מחזקת אתכם, יש אור בתוך החושך"

ראש מועצת שומרון יוסי דגן אירח לביקור בהתיישבות ביו"ש את ורוניקה רוחאס, סגנית נשיא אקוודור, מדינה שהיא חברה במועצת הביטחון של האו"ם והייתה לעומתית לישראל במשך שנים. יוסי דגן:  "תחילתו של קשר אסטרטגי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/03/24 18:23 כז באדר א'

חסר תקדים - סגנית נשיא אקוודור בשומרון: "אני מחזקת אתכם, יש אור בתוך החושך"
סגנית נשיא אקוודור בשומרון, צילום: אליחי מנחם

ביקור חסר תקדים בשומרון. סגנית נשיא אקוודור, ורוניקה רוחאס, קיימה השבוע סיור בשומרון יחד עם ראש מועצת שומרון יוסי דגן. לביקור התלווה הארכיבישוף מלכי - סאדק, לשעבר מבית לחם, שפועל יחד עם ראש מועצת שומרון לייצר אלטרנטיבה ואופוזיציה לדרך הטרור של "הרשות הפלסטינית' והחמאס.

דגן ערך לסגנית הנשיא תצפית לעבר מישור החוף מ'המרפסת של המדינה' בישוב פדואל, ומתצפית יוסף לעבר הר גריזים והר עיבל, סגנית הנשיא סיירה במפעל באזור תעשיה ברקן ביקרה בישוב הר ברכה וטעמה מיין השומרון ב'יקב הר ברכה'. רוחאס לא הסתירה את התרגשותה מהביקור במקומות ההיסטורים בשומרון.

"עשוי להשפיע על שינוי מגמה משמעותי"

מדובר בסיור חריג וחסר תקדים - הסיור עשוי להשפיע על שינוי מגמה משמעותי. אקוודור שהיא חברה במועצת הביטחון של האו"ם מ 2022, הצביעה שנים נגד ישראל. כמו כן מדובר במדינאי הראשון בעולם שהוא מעל דרגת שר שלא מסתפק בביקורים ברמאללה אלא בא לראות בעיניים את ההתיישבות ביו"ש ולהתרשם בעצמו במקום להסתפק בדיווחים תקשורתיים.

ראש מועצת שומרון אירח בעבר ביקורים נדירים בהם חברי פרלמנט ממדינות שונות באירופה וחברי קונגרס, לפני כ 8 חודשים אירח דגן שר מממשלת הונגריה ולפני כן אירח שר מממשלת גיאורגיה, אולם עד היום לא התארח ביו"ש נציג ממשלה שהוא בכיר יותר משר.

סגנית הנשיא ורוניקה רוחאס אמרה במהלך הביקור כשהיא צופה על קבר יוסף מ"מצפה יוסף" הסמוך להר ברכה: "אני אסירת תודה על ההזמנה למקום החשוב הזה. זהו כבוד גדול עבורי להיות כאן. העם היהודי חי בארץ הזאת שנים רבות. אנחנו כאן כדי להראות לעולם שזאת המציאות, ושניתן לחיות בשלום, בין בעלי דעות שונות. הדבר היחיד שהעם הנפלא הזה רוצה הוא צדק ושלום. בואו נשתדל להיות אמיצים במקום הזה שבו ההיסטוריה מדברת בעד עצמה". סגנית הנשיא פנתה לתושבי השומרון ואמרה: "לכל התושבים במקום הנפלא הזה, אני מחזקת אתכם, למדתי מכם על עמידה גם בזמנים לא טובים. יש אור בתוך החושך".

שאלה כיצד תוכל לסייע במועצת הביטחון של האו"ם

דגן המחיש לסגנית הנשיא כשהם צופים על "מחנה הפליטים בלטה" את בעיית אונר"א - סוכנות הפליטים של האו"ם. שמנציחה את מעמד הפליטות מ 48' גם אחרי מעל ל - 75 שנים. ואמר: "זו ההוכחה שמדינה פלסטינית היא הבעיה ולא הפתרון".

סגנית הנשיא שאלה כיצד תוכל לסייע במועצת הביטחון של האו"ם ודגן ענה לה: "קודם כל להגיד את האמת, שזו הארץ של העם היהודי. הבנייה של היהודים את ארץ ישראל זה לא רק צדק היסטורי עבורם אלא לעולם כולו. הדבר השני היא ההכרה שאין כאן שני צדדים שווים. צד אחד רוצה להרוג, והצד השני רוצה שלום. לכן יש לתת גיבוי לצד הרוצה בשלום".

"הבעיה הכי גדולה היא הבורות"

דגן הוסיף: "מרגש לראות מנהיגה מכובדת וחשובה כמוך, לא רק במדינה שלך, אלא גם ברמה הבינלאומית, שנמצאת בלב שלה ובמצפון שלה בצד הנכון של ההיסטוריה. אנחנו חולקים את אותם ערכים ואת הרצון המשותף לצדק ברמה העולמית. כל אחד צריך לשאול את עצמו האם הוא בצד המוסרי של ההיסטוריה, הביקור הזה שלך הוא תחילתו של קשר אסטרטגי בין המדינה שלך לבין מדינת ישראל לבין התושבים כאן בשומרון, כדי לחזק כל אחד מהמדינה שלו, ולחזק כל אחד את הצד השני. לא רק בגלל השורשים והמצפון, אלא גם בשביל עתיד טוב יותר. כשיש צדק ומוסר ומצפון אז גם העתיד הרבה יותר טוב".

ביחס לשליחות של סגנית הנשיא אמר דגן: "עד עכשיו קיבלנו מ 30 שנה בהסכמי אוסלו, רק דם, גם ליהודים וגם גם לערבים. צריך למצוא דרך אחרת. אם אנחנו אומרים ליהודים תיסוגו מהמולדת שלכם ויהיה שלום, ראינו מה קרה, הפוך, אם אנחנו נחזק את הצדק ונגור פה. אז אולי, זה יגיע למצב שיהיה שלום וביטחון".

דגן הוסיף כי זהו הישג אדיר, שמדינה שולחת סגן נשיא, לא רק לישראל אלא גם להתיישבות ביו"ש: "הבעיה הכי גדולה היא הבורות. זה שאת באה לפה, זה גם מראה עלייך - מי את. אני מקבל בברכה עוד מנהיגים בכירים ומנהיגות, שיגיעו לכאן, לראות בעיניים, ולהכיר. השומרון וישראל הם הבית שלך".