מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

הרמטכ"ל למפקדי צה"ל: "נערוך תחקירים על שלב ההגנה בפתיחת הלחימה ולנסיבות שקדמו לו"

הרמטכ"ל באיגרת למפקדים: "חווינו אירועים קשים בתחילת הלחימה, כשלנו בהגנה על אזרחים – משימה עליונה. אם לא ננתח באומץ את שעשינו, נתקשה ללמוד ולהשתפר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/03/24 14:32 כז באדר א'

הרמטכ"ל למפקדי צה"ל: "נערוך תחקירים על שלב ההגנה בפתיחת הלחימה ולנסיבות שקדמו לו"
הרמטכ"ל הלוי באיגרת ללוחמים, צילום: David Cohen,Flash90

הרמטכ"ל, רב אלוף הרצי הלוי, יצא היום (ה') באיגרת למפקדי צה"ל במסגרת פקודת התחקירים שהופצה בצה"ל. באיגרת שנכתבה לרגל פתיחת התחקירים הצה"ליים כתב הרמטכ"ל: "לתחקיר יש מקום של כבוד בעולם הערכים הצבאיים שלנו. הוא המנוף המאפשר להשתפר בעקבות כישלון, הוא הדרך להיות טובים יותר לאחר הצלחה, זה הכלי באמצעותו יחידה יכולה לבנות לעצמה מסלול טיפוס שכל הזמן ייקח אותה מעלה".

"גם ההתייצבות מול עצמנו לתחקירים דורשת אומץ לב ומנהיגות"

עוד הוסיף הרמטכ"ל: "כשם שהסתערות מול אש אויב דורשת כוחות ותעצומות נפש, כך גם ההתייצבות מול עצמנו לתחקירים דורשת אומץ לב ומנהיגות. מטרת התחקיר היא אחת: למידה! חווינו אירועים קשים בתחילת הלחימה, כשלנו בהגנה על אזרחים – משימה עליונה. אם לא ננתח באומץ את שעשינו, נתקשה ללמוד ולהשתפר, נתקשה להתייצב מול אזרחי ישראל ולומר שבדקנו ולמדנו ונדע להגן עליהם טוב יותר".

"נערוך תחקירים על שלב ההגנה בפתיחת הלחימה ולנסיבות שקדמו לו"

בהמשך הודיע הרמטכ"ל: "בחודשים הקרובים נערוך תחקירים על שלב ההגנה בפתיחת הלחימה ולנסיבות שקדמו לו. את התחקירים על שלב ההתקפה והתמרון תערוך כל יחידה שתצא מהלחימה, מוקדם ככל האפשר. תחקירים מטכ"ליים בתחום זה נקיים בשלב מאוחר יותר, לאחר שנסיים את תחקירי ההגנה".

עוד כתב: "את התחקירים נקיים תוך כדי מלחמה רב זירתית. כוחות צה"ל ממוקדים בהשגת מטרות המלחמה ופועלים בכל החזיתות. קיומם של התחקירים המבצעיים תוך כדי הלחימה הכרחי לשיפור יכולות הלחימה של צה"ל. הדבר דורש איזון וחלוקת קשב איכותית מהמפקדים, והקדימות היא כמובן ללחימה".

"נושאי התחקיר נקבעו בפקודת התחקירים המטכ"לית"

"נושאי התחקיר נקבעו בפקודת התחקירים המטכ"לית, בקרוב אאשר לכל גוף את מפת התחקירים איתה נצא לדרך" כתב הלוי. "תחקיר איכותי חייב להתחיל מבסיס עובדתי יציב ומוסכם ומאיסוף חומרים ובירורם בשיתוף הגורמים המעורבים. הבסיס העובדתי המשותף יאפשר דיון על המסקנות, על הלקחים ועל התובנות להמשך".

"אין לחשוש ממסקנות ומלקחים שבמחלוקת"

הלוי התייחס גם לחילוקי הדעות הצפויים במהלך התחקירים: "יש להתאמץ ככל האפשר להגיע לבסיס עובדתי מוסכם, פערים של נקודת מבט תמיד יכולים להיות, ואין לחשוש ממסקנות ומלקחים שבמחלוקת, באלה נדון לעומק במעלה שרשרת הפיקוד, מהדעות ומהמחלוקות נלמד".

"לא נוכל לבחון לעומק כל מהלך"

לסיום הדגיש הלוי: "האירועים רבים ובכל אחד מהם פרטים רבים, לא נוכל לבחון לעומק כל מהלך, כל כדור שנורה. לצערנו חלק מהאנשים לא איתנו ולא נוכל לקבל את נקודת מבטם. לכן על כל מפקד לקבוע בכל תחקיר – מה יהיו הסוגיות החשובות להעמקה, בין אם בגלל פוטנציאל הלמידה, חומרת התוצאה או כל מורכבות אחרת. בסוגיות מורכבות חשוב שנתחקר ונגיע לבחירות שיאפשרו אבחון ולמידה. כל מסגרת תערוך את תחקיריה ותעלה לרמה מעליה, עד שנסכם את כלל התחקירים במטה הכללי".


להורדת הקובץ