ראיון ועדות החקירה עדיין רלוונטיות? "אין מצב שמישהו מת ואין בירור של אחריות"

אחרי פרסום מסקנות ועדת החקירה לאסון מירון, האלוף במיל' גרשון הכהן - חבר ועדת הבדיקה לאסון צפית שטענה כי מסקנותיה מוסמסו - עומד על הצורך בוועדות ומבקר את התגובה של הליכוד: "אי אפשר להפוך את הכל לפוליטי"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 07/03/24 15:38 כז באדר א'

ועדות החקירה עדיין רלוונטיות? "אין מצב שמישהו מת ואין בירור של אחריות"
ועדת החקירה לאסון מירון, צילום: Chaim Goldberg,Flash90

שלוש שנים אחרי אסון מירון, ועדת החקירה פרסמה אמש (ד') את מסקנותיה. הוועדה הטילה אחריות אישית על שורת בכירים, בראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו. תגובת הליכוד למסקנות הוועדה עוררה סערה, ובשיחה עם "חדשות כיפה" מסביר האלוף במיל' גרשון הכהן, חבר ועדת הבדיקה הממשלתית שהוקמה אחרי אסון נחל צפית, את הצורך בוועדות חקירה.

הוועדה האשימה את נתניהו - בליכוד האשימו

ועדת החקירה של אסון מירוו כתבה כך לגביי נתניהו: "יש יסוד סביר לכך שנתניהו ידע שאתר קבר הרשב"י מטופל במשך שנים טיפול לקוי, ושהליקויים עלולים ליצור סיכון להמוני המשתתפים. היה עליו לדעת על כך לאחר שהנושא הגיע למשרדו פעמים רבות, ולאחר שהוא עצמו נדרש לו מספר פעמים בדיוני הממשלה".

אסון מירון, ארכיון

אסון מירון, ארכיון | צילום: David Cohen,Flash90

בהודעת הליכוד תקפו את האשמה וכתבו כך: "צר לנו על כך שלראשונה בתולדות המדינה הממשלה בראשות בנט ולפיד הקימה ועדת חקירה נגד קודמתה בימין הפוליטי, ושחבר מרכזי בוועדה הוא מקורבו של לפיד, שלמה ינאי, שקיבל הצעה ממנו למקום ברשימת 'יש עתיד' לכנסת. זוהי התרסה פוליטית מובהקת לחלוטין. הניסיון הציני והמכוון של לפיד להפוך את אסון מירון לכלי ניגוח פוליטי - לא יצלח".

גרשון הכהן: "אי אפשר להפוך הכל לפוליטי"

האלוף במילואים גרשון הכהן, חבר בוועדת הבדיקה לאסון נחל צפית, מסביר את עמדתו בנוגע להודעת הליכוד: "ההודעה של הליכוד לא טובה, אי אפשר להפוך הכל לפוליטי. 45 איש נהרגו באסון, זו עובדה. במקביל יש בהחלט שאלות גדולות על עד להיכן לוקחים אחריות של ראש ממשלה במדינה כמו מדינת ישראל".

שמה המלא של ועדת צפית הוא "ועדת הבדיקה הממשלתית למניעת אסונות, תוך כדי פעילות מכינות קדם צבאיות", והיא לא הייתה ועדת חקירה אלא רק בדיקה. הוועדה פרסמה את מסקנותיה הסופיות לפני כשנה, ויו"ר הוועדה, השופטת בדימוס שולמית וסרקרוג, כתבה אז כי היא נכשלה וכי לא יושמו מסקנותיה.

ועדת אסון צפית. וסרקרוג והכהן

ועדת אסון צפית. וסרקרוג והכהן צילום: Avshalom Sassoni,Flash90

"אין מצב שמישהו מת ואין בירור של אחריות, זו נקודת המוצא"

למרות הפוליטיזציה של מסקנות ועדת אסון מירון והמסמוס של מסקנות ועדת אסון צפית, עומד הכהן על חשיבותן של הוועדות: "ועדות חקירה הן דבר חשוב. במקביל יש שאלות שצריכות להישאל: איך עושים את הוועדות האלה, מה הדינמיקה שלהן, עד כמה מניחים הנחה מודרניסטית שהכל בשליטת יד אדם. מי שיושב על המדוכה צריך לדון בשאלות הללו".

למרות מה שאנחנו רואים שעושים עם המסקנות של הוועדות הללו?

"לדעתי עדיין יש ערך. ניקח לדוגמא את סיפור עגלה ערופה, זה סוג של נטילת אחריות. הפרשייה הזו מלמדת אותנו שכשאדם מת בדרך בין שני ערים, זקני העיר הקרובה צריכים להגיע וצריכים לומר 'ידינו לא שפכו את הדם הזה'. אין מצב שמישהו מת ואין בירור של אחריות, זו נקודת המוצא".