על שני נחקרים בלבד לא הוטלה אחריות אישית לאסון מירון - אלו ההסברים

ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון הטילה על שורת נבחרי ציבור, קציני משטרה ואנשי מקצוע אחריות אישית לאסון, על שניים מהנחקרים לא הטילה הוועדה את אותה אחריות - אלו האנשים וטענות הוועדה

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/03/24 12:37 כו באדר א'

על שני נחקרים בלבד לא הוטלה אחריות אישית לאסון מירון - אלו ההסברים
ועדת החקירה לאסון מירון, צילום: Chaim Goldberg,Flash90

ועדת החקירה לאסון מירון פרסמה היום (ד') את מסקנותיה הסופיות לחקירה, שלוש שנים לאחר האסון הכבד בו נהרגו 45 מתפללים שהגיעו לחגוג במירון. הוועדה קבעה כי על שורות פוליטיקאים, נבחרי ציבור, קציני משטרה ואנשי מקצוע יש אחריות אישית לאסון כשעל חלקם אף הוסיפה המלצות אישיות. על שניים מבין הנחקרים בוועדה לא הוטלה אחריות אישית.

בגלל הספק: שני האנשים שיצאו ללא אחריות אישית לאסון

הראשון הוא מנכ"ל המשרד לשירותי דת בעת האסון, עודד פלוס. בדוח הוועדה נכתב בעניינו כי "בשים לב למכלול הנסיבות וכן לאיזון הראוי בין הצעדים שנקט פלוס בנוגע למרכז, ושהביאו לשיפור, לפער שנותר, יפעל הספק לטובתו, החליטה הוועדה שלא להטיל על פלוס אחריות אישית".

עודד פלוס, אין המלצות אישיות

עודד פלוס, אין המלצות אישיות צילום: CC BY-SA 4.0,wikipediaת נבו 12

השני הוא הרב שמואל רבינוביץ', יו"ר ועדת החמישה עליו נכתב: "הרב רבינוביץ' נקט לשיפור המצב, ובהתאם לגישה שבמקום שבו נותר ספק ממשי בעניין שעלול להוביל לפגיעה בלתי מוצדקת במוזהר יפעל הספק לטובתו, החליטה הוועדה שלא להטיל על רבינוביץ' אחריות אישית.

המפכ"ל שבתאי מעיד בוועדת החקירה

המפכ"ל שבתאי מעיד בוועדת החקירה. צילום: Oren Ben Hakoon,Flash90

נבחרי ציבור, קציני משטרה ואנשי מקצוע

הוועדה כאמור, הטילה על שורת בכירים אחריות אישית לאסון. בראש ובראשונה הוטלה אחריות זו על ראש הממשלה נתניהו, השר לביטחון פנים דאז אמיר אוחנה עליו גם הומלץ כי לא ימונה בעתיד לתפקיד זה וכן מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי.

גם על הרב יעקב אביטן, השר לשירותי דת בעת האסון הוטלה אחריות אישית ואף הומלץ כי לא ימונה בעתיד לתפקיד שר בממשלה. על שמעון לביא, מפקד מחוז צפון במשטרת ישראל בעת האסון
הוועדה הטילה על אחריות אישית וציינה כי לביא קיבל על עצמו אחריות מייד לאחר האירוע, וכי בהמשך אף הסיק מסקנות אישיות והתפטר מתפקידו.

קציני המשטרה עליהם הוטלה אחריות אישית

עוד קציני משטרה עליהם הוטלה אחריות אישית: תת-ניצב שלום אביטן, מפקד מרחב עמקים במשטרת ישראל בעת האסון, תת-ניצב מוריס חן, ראש חטיבת אבטחה ורישוי במשטרת ישראל בעת האסון, סגן-ניצב אסף מנצור, מפקד תחנת נוף הגליל במשטרת ישראל בעת האסון, רב-פקד שמואל פיאמנטה, ראש ענף אבטחה ורישוי במחוז צפון במשטרת ישראל ופקד אסף שייך, קצין מודיעין ובילוש של תחנת נוף הגליל בעת האסון.

נוסף על כך הוטלה אחריות אישית גם על עמית סופר, ראש המועצה האזורית מרום הגליל, הרב יוסף שוינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים וגם על אינג' עאמר ח'ליליה, מהנדס הבטיחות של הילולת תשפ"א.