מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

לאחר חמישה חודשים: האו"ם מפרסם דו"ח המפרט את האונס המחריד בטבח - ובשבי

האו"ם פרסם דו"ח הנוגע בפגיעות מיניות במהלך ה-7 באוקטובר והשבי. בדו"ח: המקומות בהם התרחשו האירועים המחרידים והוכחות | שגריר ישראל באו"ם יוחזר לארץ בצעד מחאה: "ניסיון השתקה" | ישראל בירכה והבהירה: דוחה את הטענה ל"אלימות מינית מצד גורמים ישראלים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/03/24 19:14 כד באדר א' | עודכן בתאריך 04/03/24 22:39

לאחר חמישה חודשים: האו"ם מפרסם דו"ח המפרט את האונס המחריד בטבח - ובשבי
ההרס אחרי הטבח במסיבת טבע נובה ברעים, צילום: Yaniv Nadav/Flash90     

כמעט חודשיים לאחר ביקורה של נציגת מזכ"ל האו"ם לאלימות מינית בזמן סכסוך, פרמילה פאטן, הערב (ב') מתפרסם הדו"ח הרשמי של האו"ם על הפגיעות המיניות בזמן הטבח ולאחריו. הדו"ח מאשר את טענות ישראל ביחס לאונס המחריד במהלך הטבח, ואף מציג ראיות לתקיפה מינית מתמשכת של החטופות בעזה.

הדו"ח מאשר את טענות ישראל: אלימות מינית ב-7 באוקטובר - וגם בשבי

המסקנות העיקריות העולות מהדוח מציגות כי יש הוכחות, בעיקר נסיבתיות, לכך שנעשה שימוש באלימות מינית קשה במהלך המתקפה לרבות אונס, אונס קבוצתי, אונס גופות, הטלת מומים בנשים, עירום וקשירת גופות. בנוסף מדגיש הדו"ח כי יש מידע ברור על כך שהחטופים והחטופות בעזה עוברים אלימות מינית מתמשכת. פאטן עתידה להוציא הצהרה אישית במקביל לפרסום הדו"ח ולקרוא לשחרור מיידי, וללא דיחוי של החטופים.

הממצאים העולים מהדו"ח מפרטים על המקומות הספציפיים בהם התרחשו עיקר הפגיעות ובניהם פסטיבל הנובה, כביש 232, רעים, נחל עוז ובארי. עוד הודגש בדו"ח כי הזמן שעמד לרשות הצוות לא היה מספיק בשביל לקבוע כי המעשים בוצעו על ידי החמאס, וכי יש אפשרות שהג'יהאד האיסלמי ופלגים אחרים ביצעו את המעשים המחרידים. כמו כן, הדוח קורא לכל הצדדים הרלוונטיים להביא את הנאשמים לדין.

השגריר ארדן הקרין עדויות על בימת האו"ם: "בזמן שאנחנו נואמים כאן, נשים ישראליות נאנסות"

במקביל, שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן נאם היום בעצרת הכללית של האו"ם והקרין את עדויות נשים שחזרו משבי החמאס בדבר פשעי אלימות מינית שבוצעו על ידי חמאס בשבי ובטבח. "האו"ם טוען שאכפת לו מנשים, אולם ונתונות להתעללות החמאס בעזה" זעם ארדן.

"במהלך חמשת החודשים האחרונים לא התכנס אפילו דיון אחד בנושא מצבן של החטופות. לא התכנס אף לא דיון אחד בנושא פשעי המין שביצע חמאס; אף לא דיון אחד בנושא מעשי האונס הנוראיים שביצע חמאס בנשים ישראליות". השגריר ארדן התייחס לדו"ח שצפוי להתפרסם היום של שליחת האו"ם: "העדויות הללו יקבלו היום הכרה רשמית מצד שליחת האו"ם. האם גם לאחריו תמשיכו לדבוק בשתיקתכם?".

שר החוץ מחזיר את ארדן בצעד של מחאה: "ניסיון השתקה של האו"ם"

בתגובה לפרסום הדו"ח הורה שר החוץ, ישראל כץ, להחזיר את ארדן לישראל: "הוריתי לשגריר שלנו באו"ם לחזור ארצה להתייעצויות מידיות בגין ניסיון השתקת דו"ח האו"ם החמור על מעשי האונס ההמוניים שבוצעו על ידי חמאס ועוזריו בשביעי באוקטובר. למרות הסמכות המוקנית לו, מזכ"ל האו"ם לא הורה על כינוס מועצת הביטחון לנוכח הממצאים, לשם הכרזה על ארגון חמאס כארגון טרור והטלת סנקציות על תומכיו. בנותינו אינם הפקר. מי שפגע בהם ישלם".

במקביל פרסם משרד החוץ תגובה רשמית לדו"ח: "ישראל מברכת על ההכרה המפורשת של גורם או"ם רשמי בביצוע פשעי מין ע"י חמאס. ‏לראשונה, גורם רשמי מטעם האו"ם מכיר במפורש בביצוע פשעי מין על ידי החמאס וארגוני טרור אחרים ב-7 באוקטובר".

בעקבות הטענות שעלו מהדו"ח בנוגע לחקירת פגיעות מיניות של חיילי צה"ל בפלסטינים, מסר משרד החוץ: "‏ישראל דוחה את קריאת הדו"ח לחקירת טענות פלסטיניות בדבר 'אלימות מינית מצד גורמים ישראלים'. מדובר במהלך פלסטיני ציני ומכוון שמטרתו לייצר משוואה בלתי מתקבלת על הדעת בין מעשי הפשע הנוראים אשר בוצעו וממשיכים להיות מבוצעים על ידי חמאס לבין טענות זדוניות וחסרות בסיס כנגד ישראל וישראלים".