מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

הפוסט של הרב הסרוג עורר סערה: "לקחת אחריות על הרג החפים מפשע בעזה"

ביקורת מבפנים: נשיא מכון הרטמן, הרב דניאל הרטמן, כתב פוסט בחשבון הפייסבוק המבקש לעצור את "המסע הבלתי נמנע של הצדקה עצמית" וספג אש מהגולשים

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/03/24 09:56 כד באדר א'

הפוסט של הרב הסרוג עורר סערה: "לקחת אחריות על הרג החפים מפשע בעזה"
התקרית של הסיוע, צילום: דובר צה"ל

מלחמת חרבות ברזל: הרב ד"ר דניאל הרטמן, מי שמכהן כנשיא מכון הרטמן, פרסם פוסט בתגובה לאירוע הקשה שהתרחש בעזה בשבוע שעבר, בו נהרגו כ-100 עזתים מתוצאה מדוחק ודריסה לצד משאיות אספקת הסיוע ההומניטרי. בחשבון הפייסבוק הוא קורא: "אנחנו אחראים".

הרטמן: "צריך לקחת אחריות"

"מעל מאה תושבים עזתים נהרגו בניסיון נואש להגיע לפת לחם" כותב הרטמן, "הרשתות כבר מתמלאות בוויכוח על המספר המדויק של ההרוגים והמקור לאסון הנורא - ירי חיילים, דריסה המונית של משאיות, או דוחק תוך כדי מנוסה. ברגע של אסון והרג של חפים מפשע אנו צריכים לעצור את המסע הבלתי נמנע של הצדקה עצמית ופשוט לקחת אחריות. אין מנוס: האסון קרה במשמרת שלנו".

תגובות זועמות לפוסט

רוב התגובות לפוסט התרעמו על הנאמר. "אני ממש מתביישת בהודעה הזו", נכתב באחת מהתגובות, "בבקשה תמחוק את זה. יש לך קהילה שלמה של מורים, הורים ובוגרים שנלחמו ונלחמים במלחמה שלא בחרנו בה". "חיי חיילנו חשובים יותר מחיי העזתיים" כתבה אחרת וגולש נוסף אף קרא להרטמן להיות בשטח - "אם אתה אחראי אז תתן פיתרון", "צדקנות מיותרת" ועוד.

מכון הרטמן

מכון הרטמן צילום: מאת פארוק - CC BY-SA 4.0, ויקיפדיה

"גם מלחמה צודקת צריך להילחם באופן צודק"

עוד כתב נשיא המכון: "אנו נמצאים במערכה צודקת, במלחמת קיום, אך גם מלחמה צודקת צריך להילחם באופן צודק. יש הבדל בין הרג חפים מפשע שהוא תוצאה של מלחמה נגד אויב שמשתמש בהם כמגן אנושי, לבין הרג אזרחים שכל מבוקשם היה להשיג מים ומזון בשבילם ובשביל בני משפחותיהם. נשיג ניצחון רק אם נשלב את זכויותינו לחיות, יחד עם דבקות בערכים שקובעים שחיי כל אדם שנברא בצלם הם קדושים".

תקרית משאיות הסיוע צילום: דובר צה"ל