מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

גיוס החרדים יחכה: הכנסת אישרה את הארכת גיל הפרישה ממילואים

המליאה אישרה סופית: תוארך בארבעה חודשים הוראת השעה המעלה בשנה את גיל הפטור משירות מילואים: "שחרורם של אלפי אנשי מילואים, יפגע באופן ניכר בכשירות המבצעית וביכולת הלחימה של צה"ל"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 28/02/24 22:43 יט באדר א' | עודכן בתאריך 28/02/24 22:53

גיוס החרדים יחכה: הכנסת אישרה את הארכת גיל הפרישה ממילואים
שר הביטחון יואב גלנט, צילום: Chaim Goldberg/Flash90     

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') את הארכת הוראת השעה המעלה בשנה את גיל הפטור משירות מילואים. על מנת להאריך את הוראת השעה, בכנסת העבירו את תיקון 26 לחוק שירות ביטחון התשפ"ד והוא כרגע בתוקף עד יוני השנה. 44 חברי כנסת תמכו בהצעה, לעומת 30 שהתנגדו.

"כולם חייבים להיכנס תחת האלונקה"

המהלך הזה קורה אחרי הנאום הדרמטי של שר הביטחון גלנט מוקדם יותר, בו אמר כי: "המלחמה הוכיחה - כולם חייבים להיכנס תחת האלונקה. נשיאה משותפת בעול השירות היא אתגר לאומי זה 75 שנים, אתגר זה הגיע לפתחנו בשעת מלחמה - כמוה לא ידענו 75 שנים, ולכן אנו נדרשים להסכמות ולהחלטות שטרם קיבלנו 75 שנים". בסיום ההצהרה אמר כי: "ללא הסכמת כל הקואליציה לא אגיש חוק גיוס חדש".

סרבנות או שיתוף פעולה? חייל מתפלל ליד טנק

סרבנות או שיתוף פעולה? חייל מתפלל ליד טנק, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

אז איך זה ייראה בפועל? ליוצא צבא שאינו קצין יינתן הפטור בגיל 41 במקום בגיל 40; ליוצא צבא קצין יינתן הפטור בגיל 46 במקום בגיל 45. ביחס ליוצאי צבא המשרתים במקצועות או בתפקידים מסוימים שנקבעו בצו שר הביטחון (מקצועות מתחום הרפואה, מקצועות המהווים חלק אינטגרלי מצוותי האוויר בצה"ל, מכונאים, טכנאים וכיוצא בזאת) יועלה גיל הפטור ל-50 במקום 49.

העברת התיקון

העברת התיקון צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

נזכיר כי תחילה הוראת השעה נקבעה לחודשיים והיא עתידה לפקוע מחר, ב-29 בפברואר 2024. כעת, מוצע להאריך את הוראת השעה בארבעה חודשים, עד ליום 30 ביוני 2024. לפי ההצעה, הקריאה למשרתי המילואים בתקופת העלאת גיל הפטור תהיה רק לתפקידים במערך הלוחם, אלא אם יחולו נסיבות חירום המחייבות קריאה למילואים גם את מי שאינו נמנה על מערך זה.

"לא ניתן בעת הנוכחית להחליף את משרתי המילואים הצפויים להשתחרר במשרתים אחרים"

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי: "לנוכח התמשכות הלחימה וגיוס החירום ותרומתם המשמעותית של אנשי המילואים למאמצי הלחימה, שחרורם של אלפי אנשי מילואים בתפקידי לחימה ותומכי לחימה בזמן לחימה, יפגע באופן ניכר בכשירות המבצעית וביכולת הלחימה של צה"ל".

עוד נכתב, במעין התייחסות לטענות על שוויון בנטל עם אוכלוסיות שלא מתגייסות כי: "לא ניתן בעת הנוכחית להחליף את משרתי המילואים הצפויים להשתחרר מחמת גילם, במשרתים אחרים, מכיוון שהדבר עלול לפגוע בכשירות המבצעית של היחידות שבהן משרתים אותם חיילי מילואיםשצפויים להשתחרר מחמת גילם. כמו כן, וכדי שלא לפגוע ברציפות התפקוד של היחידות ובכשירותן המבצעית, לא ניתן להסתמך על התנדבות של יחידים לשירות מילואים".

הורדת גיל הפטור משירות צבאי לחרדים מגיל 24 לגיל 21.

לא נושאים בנטל, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90     

"אם נגייס רבע מהחרדים שיכולים לשרת - לא צריך להאריך ביום אחד את שירות המילואים"

ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד: "בחוק שמונח פה חסרה מילה. המילה היא כולם. אם אין בזה את המילה כולם זה לא חוק – זו גזירה. גזירה כי זה מונח רק על ציבור אחד, הציבור שתמיד הכול נוחת על ראשו. אותו ציבור שנמצא עכשיו בחאן יונס, בגבול הצפון, עובד ומשלם מסים. אם זה לא לכולם – זה לא חוק. אם נגייס רבע מהחרדים בין גילאי 29 ל-49, שהם יכולים לשרת – לא צריך להאריך ביום אחד את שירות המילואים".