סערת חוק הגיוס בג"ץ דורש: על המדינה לנמק מדוע לא תפעל לגיוס בני הישיבות החרדים

בג"ץ הוציא צו על תנאי שקובע כי המדינה תצטרך להסביר לבית המשפט מדוע היא לא תפעל לגיוס בני הישיבות החרדים. צו נוסף קובע, כי על המדינה להסביר את הסיבה להמשך תקצוב הישיבות החרדיות

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/02/24 19:18 יז באדר א'

בג"ץ דורש: על המדינה לנמק מדוע לא תפעל לגיוס בני הישיבות החרדים
חרדים מפגינים נגד גיוס לצה"ל, ספטמבר 2023, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

על רקע הסערה הציבורית סביב חוק הגיוס, בג"ץ הוציא היום (ב') צו על תנאי, שקובע כי המדינה תצטרך להסביר לבית המשפט מדוע היא לא תפעל לגיוס בני הישיבות החרדים. בנוסף, הוציא בג"ץ צו על תנאי שקובע שעל המדינה להסביר את הסיבה להמשך תקצוב הישיבות החרדיות, זאת כאשר חוק הגיוס פקע.

הפגנות חרדים נגד גיוס,

הפגנות חרדים נגד גיוס, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

אחים לנשק: "גיוס החרדים זה צו השעה"

ארגון "אחים לנשק" מסר בעניין: "זהו רגע האמת של מנהיגי המדינה. תפסיקו עם הקומבינות. תפסיקו עם הפוליטיקה. גיוס החרדים זה צו השעה. זהו צורך ביטחוני כלכלי וחברתי ואין מה למסמס יותר. את כל 'התהליכים' כבר ניסינו ועכשיו הגיע זמן גיוס. הגיע זמן שוויון. אחינו החרדים אנחנו צריכים אתכם אתנו".

בני גנץ: "יוקמו עשרות מסלולים בארגוני ביטחון, חירום וחסד מוכרים"

כמו כן, מוקדם יותר היום הציע השר בני גנץ מתווה גיוס חדש שיאפשר גיוס של אלפי צעירים מכל המגזרים לצה"ל, בניהם גם בני הישיבות החרדים. לפי גנץ, למתווה מספר עקרונות עיקריים: הראשון - רוב מוחלט מהצעירים ישרתו בהתאם לצורכי הביטחון והחברה. השני – צה"ל הוא ראשון בין שווים – מנהלת גיוס אחודה שתקום, תקבע איזה שירות יבצעו כל צעירה או צעיר ותהיה אָמוּנה על מתן הפטורים. מי שישרת שירות ארוך יותר וקרבי יותר, יזכה לתגמול גבוה יותר. השלישי - יוקמו עשרות מסלולים בארגוני ביטחון, חירום וחסד מוכרים. הרביעי – אופי השירות לא יפגע באורחות חייו ואמונותיו של אף משרת".

חרדים בבקו"ם

חרדים בבקו"ם, צילום: Avshalom Sassoni,Flash90

כזכור, בחודש יוני האחרון החליטה הממשלה על הארכת הפטור לבחורי ישיבות עד ה-31 במרץ 2024, והתחייבה עד לחוקק חוק גיוס חדש עד מועד זה. בשל החלטת היועצת המשפטית לממשלה, עד למועד זה הממשלה תצטרך לאשר החלטה חדשה בנושא.