מי ישקם את עזה? נתניהו הציג לשרים את התוכנית ליום שאחרי המלחמה

על פי התוכנית של נתניהו, בטווח המיידי המלחמה תימשך כסדרה כאשר בטווח הבינוני ישראל תשמור על חופש פעולה מבצעי והמישור האזרחי ינוהל בידי גורמים מקומיים, אונר"א תיסגר. התוכנית כוללת צעדים לדה-רדיקליזציה במוסדות הדת, החינוך והרווחה בעזה | התוכנית המלאה

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 23/02/24 07:53 יד באדר א'

מי ישקם את עזה? נתניהו הציג לשרים את התוכנית ליום שאחרי המלחמה
נתניהו, הציג את התוכניתלשרים, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

ראש הממשלה נתניהו הציג לחברי הקבינט את תוכניתו לעזה ביום שאחרי המלחמה. התוכנית מסווגת לשלושה טווחים: המיידי, הבינוני והטווח הארוך וקובעת כי השליטה הבטחונית תישאר בידי ישראל, אונר"א תיסגר והשליטה האזרחית תועבר ל"גורמים מקומיים". עוד קובע המסמך כי מדינה פלסטינית תוכל לקום רק בהסכמות הדדיות ובלי תנאים מוקדמים.

מרחב האבטחה בעזה יוסיף להתקיים

בטווח הזמן המיידי: צה"ל ימשיך במלחמה עד להשגת מטרותיה הכוללות את השמדת היכולות הצבאיות והתשתיות השלטוניות של חמאס והג׳'אהד האיסלאמי, השבת החטופים ומניעת איום מרצועת עזה לאורך זמן.

בתקופת הביניים ישראל תשמור על חופש פעולה מבצעי בכל רצועת עזה, ללא הגבלת זמן, לצורך מניעת התחדשות הטרור וסיכול איומים מעזה ומרחב האבטחה שמוקם ברצועת עזה בשטח הגובל עם ישראל יתקיים כל עוד קיים בו צורך ביטחוני.

פלסטיניים ברפיח

פלסטיניים ברפיח, אונר"א תיסגר צילום: Atia Mohammed,Flash90

התוכנית למוסדות הדת, החינוך והרווחה ברצועת עזה

ישראל תקיים "סוגר דרומי" בגבול עזה-מצרים לצורך מניעת התעצמות מחדש של גורמי טרור ברצועת עזה. "הסוגר הדרומי" יפעל, ככל הניתן, בשיתוף פעולה עם מצרים ובסיוע ארה"ב, ויתבסס על אמצעים למניעת הברחות ממצרים הן בתת-קרקע והן מעל הקרקע, לרבות במעבר רפיח.

במישור האזרחי הניהול האזרחי והאחריות לסדר הציבורי ברצועת עזה יתבססו על גורמים מקומיים בעלי ניסיון ניהולי. גורמים מקומיים אלה לא יהיו מזוהים עם מדינות או גופים שתומכים בטרור ולא יקבלו מהם שכר. כמו כן תקודם תוכנית לדה-רדיקליזציה מקפת בכל מוסדות הדת, החינוך והרווחה ברצועת עזה, זאת ככל האפשר במעורבות ובסיוע מדינות ערביות שיש להן ניסיון בקידום דה-רדיקליזציה בשטחן.

אונר"א

אונר"א תוכנית לדה רדיקליזציה., צילום: Jamal Awad,FLASH 90

בטווח הארוך: מדינה פלסטינית - רק בהסכמות

בנוסף קובע המסמך שהוצג בקבינט כי ישראל תדחה על הסף תכתיבים בינלאומיים בעניין הסדר קבע עם הפלסטינים. הסדר כזה יושג אך ורק במשא ומתן ישיר בין הצדדים, ללא תנאים מוקדמים. ישראל תוסיף להתנגד להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית.