כמו במלך האריות: עלה לשמירה בלילה וזכה למחזה נדיר

נעם יחיא עלה למשמרת לילה במהלך שירות מילואים בבקעה, וגילה מחזה נדיר שלא רואים כל יום: זוג צבועים מזדווגים. את המראה הנדיר גילה כאשר סרק את השטח במצלמה התרמית שעליו

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/02/24 10:49 יג באדר א'

כמו במלך האריות: עלה לשמירה בלילה וזכה למחזה נדיר
הצבוע שנצפה, צילום: נעם יחיא

פקח רשות הטבע והגנים נעם יחיא זכה במהלך במשמרת לילה במילואים לתעד מחזה מדהים של הזדווגות צבועים בסמוך לישוב גלגל, באמצעות מצלמה תרמית. "באמצע משמרת הלילה שלי במילואים, בזמן סריקת השטח במצלמה הטרמית" אמר יחיא, "ראיתי לפתע תנועה חשודה, הבנתי שאני זוכה לתעד תיעוד נדיר של זוג צבועים בלילה. לאחר מספר דקות ראיתי שהם מזדווגים".

הצבועים מזדווגים צילום: נעם יחיא, רשות הטבע והגנים

פעילות הצבועים היא בעיקר בלילה

עזרא חדד, פקח רשות הטבע והגנים, סיפר כי "פעילות הצבועים היא ברובה בלילה, הם נסמכים בעיקר על תקשורת כימית. צבועים מפוספסים נחשבים יחידאיים, אך ידועים מקרים של קבוצות קטנות שהתקבצו כדי להתרבות. הזכרים חיים בגפם או בקבוצות קטנות בטריטוריות גדולות יותר, כדי לאפשר להם להזדווג עם נקבות שבטריטוריות האלה".

הצבועים מזדווגים

הצבועים מזדווגים, צילום: נעם יחיא רשות הטבע והגנים

רפרטואר עשיר של הבעות פנים

"כל הצבועים מסמנים את תחומי המחייה שלהם באתרי צואה", חדד הסביר, "הנקראים 'בתי שימוש' בקרבת המאורה, ובהפרשות מבלוטות הריח האנאליות שלהם. הנחת הפרשות ריח על גבי אבנים, סלעים ושיחים. התדירות בה הצבועים מורחים את ריחם משתנה מאוד בין המינים השונים ובתוך המין. כאשר הם מגיעים לקרבה פיזית עם אחד מבני מינם, כל הצבועים גם מתקשרים ישירות האחד עם השני על ידי זקירת רעמתם וזנבותיהם, וכן על ידי רפרטואר עשיר של הבעות פנים".