עדות לחורבן בית המקדש: התיבה המסתורית שנמצאה בעיר דוד

במהלך חפירה בעיר דוד התגלתה תיבת אבן נדירה שדפנותיה מושחרות עקב שריפה. על פי הערכת החוקרים התיבה המסתורית מהווה עדות לחורבן בית שני - לפני כ-2,000 שנה

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/02/24 09:05 יב באדר א'

עדות לחורבן בית המקדש: התיבה המסתורית שנמצאה בעיר דוד
הרחוב המדורג בעיר דוד, צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

תיבת אבן נדירה בעלת תשעה תאים, המתוארכת לימי בית המקדש השני – לפני כ-2,000 שנה, נחשפת כעת לציבור לראשונה. הכלי יוצא הדופן בעיצובו, התגלה בחפירות בעיר דוד שבגן לאומי סביב חומות ירושלים העתיקה.

עדות לחורבן בית שני

צורת התיבה מרובעת, גודלה 30X30 ס"מ, והיא עשויה מאבן גיר רך. היא מחולקת לתשעה תאים רבועים, דומים בגודלם ובנפחם. דפנות החפץ, שהתגלה בחפירות לאורך הרחוב המדורג שבעיר דוד בתוך שכבת חורבן משלהי ימי בית שני, מושחרים, ונראה שהוא נשרף במהלך אירועי המרד הגדול אשר הוביל לחורבן ירושלים. הכלי בעל תשעת התאים נחשף בתוך שרידי מבנה שניצב לצד הרחוב המדורג, ושימש כחנות.

החוקרים משערים, שהכלי שימש לפעילות מסחרית ולהצגה של סחורות בכמות קטנה ומדודה. לדברי מנהלי החפירה, ד"ר יובל ברוך וארי לוי מרשות העתיקות: "בחפירות הרחוב המדורג, שבו התגלה המגש, נמצאו גם חפצים רבים נוספים המעידים על הפעילות המסחרית התוססת שהתרחשה לאורכו. הרחוב, שהיווה את רחובה הראשי של העיר לפני 2000 שנה, שימש את עולי הרגל וחיבר בין בריכת השילוח לבין הר הבית. נראה, אם כך, שגם הכלי בעל התאים קשור לפעילות המסחרית שהתקיימה ברחוב".

תיבה שהתגלתה בחפירות רשות העתיקות בעיר דוד

תיבה שהתגלתה בחפירות רשות העתיקות בעיר דוד צילום: מוזיאון ישראל

קערת פיצוחים עתיקה?

הסיבות לשימוש בכלים עשויים אבן הן הלכתיות, ונעוצות בהכרה ההלכתית שאבן, בניגוד לכלים עשויים חרס ומתכת, איננה מקבלת טומאה. בשל כך, אף ניתן היה להשתמש בכלי האבן לאורך זמן ובמחזוריות. "נראה, אם כך, שתיבת האבן בעלת התאים מעיר דוד, קשורה גם היא במידה כזו או אחרת לכלכלה הירושלמית הייחודית, זו שהתנהלה בצילו של המקדש ותחת ההקפדה על הלכות טומאה וטהרה. בשל כך, אף ניתן להתייחס אליו כאל ממצא ירושלמי מובהק". אומרים לוי וד"ר ברוך.

אך למה שימש הכלי בעל התאים? שברים של חפץ דומה התגלו לפני כ-50 שנה על ידי הארכיאולוג נחמן אביגד בחפירות הרובע היהודי, וכונו על ידו בהומור "קערת פיצוחים". כינוי זה, "נדבק" לחפץ, ומאז הוא משמש גם חלק מהחוקרים העוסקים בנושא. מאז התגלו שברים נוספים של טיפוס כלי זה, כולם בירושלים, ובמיוחד בחפירות עיר דוד, אך זה שהתגלה לאחרונה, הוא הדוגמה השלמה היחידה המוכרת במחקר הארכיאולוגי. ובכל זאת, בשלב זה של המחקר, התשובה לחידת החפץ ולמה הוא שימש, נותרה עדיין ללא מענה.