מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ההקלטות חושפות: מלחמה בצפון עלולה לשתק את מערכת הבריאות

בהקלטות שהודלפו נשמעים בכירים במשרד הבריאות מזהירים את ראשי הרשויות מתרחיש אימים אם תפתח המלחמה בצפון. הבכירים התריעו מפני הפסקת חשמל אחת מתמשכת ברוב הארץ - דבר שיפגע באלפי מונשמים

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/02/24 22:02 יא באדר א'

ההקלטות חושפות: מלחמה בצפון עלולה לשתק את מערכת הבריאות
אילוסטרציה חדר מיון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

האיום במלחמה מצפון הופך למשמעותי יותר מיום ליום. בהקלטות שהודלפו מתוך שיחת אזהרה של צמרת משרד הבריאות עם ראשי הרשויות מתברר עד כמה האיום חמור. במהלך השיחה נחשף מה עלול לקרות בישראל במקרה של מלחמה כוללת עם חיזבאללה: הפסקת חשמל ב-60% מהמדינה למשך 48 שעות והפסקות חשמל מקומיות באורך של שבועות. כך דווח הערב בחדשות הערב של כאן.

התרחיש הקיצוני וההערכות של משרד הבריאות

ההקלטות שהודלפו מהפגישה חושפות את התרחיש שמחריד את מערכת הבריאות בישראל: הפסקות חשמל במעל ל60% משטח המדינה שתימשך כ- 48 שעות, הפסקות חשמל מקומיות צפויות להימשך עד 3 שבועות, וכן יבוצע ניהול ביקושים בחשמל שעשוי להביא לניתוק החשמל בין פעמיים לשלוש ביום בכל בית בישראל.

הסוגייה שמטרידה את מערכת הבריאות בתרחיש כזה היא אפשרות שמערכת הבריאות תקרוס ויהיה מצב של אי ספיקה בעקבות הטיפול במונשמים בהפסקות חשמל ממושכות. בניסיון להתמודד עם התרחיש משרד הבריאות רוכש בימים אלה אלפי גנרטורים, וכן יוקמו מרכזי אנרגיה וחמצן ברשויות המקומיות. מדובר במרחבים מוגנים עם עשרות שקעים שיספקו אנרגיה לצורך הטענת מיכשור רפואי ומכונות הנשמה.

ירושלים: הכי הרבה מונשמים ונתמכי נשימה - בפער

בנוסף משרד הבריאות נערך בעוד מגוון של כלים להתמודד עם התרחיש הקיצוני הזה כולל: תיעדוף מטופלים, תהליך שבו מדרגים את רמת הדחיפות והצורך להגיע למטופלים מסוימים, מחסניות שהיה ופינוי, והסברה שתסייע לאוכלוסיה.על פי הדיווח, למשרד הבריאות יש פירוט של 60 הרשויות ע"פ היקף המונשמים ונתמכי הנשימה - הרשות שנמצאת במקום הראשון ובפער גדול מכל הערים האחרות - ירושלים עם כמעט 5,000 מונשמים ונתמכי נשימה. אחריה תל אביב עם כמעט 2000 חולים במצב דומה.