"מקווים שלא יצא לפועל": זאת התוכנית לתרחיש האימים בתחבורה הציבורית

ברקע החשש למלחמה בגזרה הצפונית, התכנסה ועדה העוסקת בתרחיש חירום בצפון, הכולל הפסקות חשמל ממושכות ושיבוש בהיקף נרחב של התחבורה הציבורית

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/02/24 20:13 ו באדר א'

"מקווים שלא יצא לפועל": זאת התוכנית לתרחיש האימים בתחבורה הציבורית
רכבת ישראל, צילום: Moshe Shai,FLASH 90

היום (ה') התקיימה ועדה שעסקה בהיערכות להפסקות חשמל ברחבי הארץ. בדיון השתתף שר הביטחון יואב גלנט, ובכירים במשרדי הביטחון והתחבורה. מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן טען: "נערכים עם תוכניות גיבוי לכל המערכות והתשתיות, אשר יאפשרו לנו לתפקד לפרק זמן ראשוני ללא חשמל, מקווים שלא נצטרך להוציא את זה לפועל, אך נגיע לרגע האמת מוכנים ככל האפשר".

ועדת משרד התחבורה והביטחון

ועדת משרד התחבורה והביטחון צילום: דוברות

בין האיומים - שיבוש באספקת החשמל

בין יתר האיומים שנצפו, הם פגיעה או תקלה בייצור החשמל או הובלתו, מה שיגרום לשיבוש באספקה. משרד התחבורה, האחראי על שמירת הרציפות התפקודית במערך התחבורה ובין היתר - ניהול התנועה ותקינות הצירים הבינעירוניים, אחראי בין היתר גם על הצירים האסטרטגיים שהוגדרו על ידי מערכת הביטחון. פגיעה בנמלי הים, לדוגמא, האחראים ל-99% מכלל הסחורות המיובאות לישראל, עלולה לגרום למחסור במוצרים חיוניים מאוד.

מירי רגב

מירי רגב, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

קיימת תוכנית להפעלת צי רכבות המונעות בדיזל

כדי לשמר במקרה חירום את התנועה על המסילות, קיימת תכנית להפעלת צי רכבות המונעות בדיזל. על פי הנחיית שרת התחבורה, כלל הגופים התחבורתיים נדרשים לשמר גם יכולת הפעלה ידנית. כפתרון לטווח הארוך, המשרד מקדם הקמת חוות סולאריות לאורך כבישי ישראל שיהוו מאגרי אנרגיה. מנכ"ל משרד התחבורה הנחה את כלל יחידות הסמך וגורמי המקצוע במשרד למפות משימות קריטיות וכוח אדם חיוני, במטרה להפחית עומסים ולאפשר רציפות תפקודית בעבודת המשרד גם בעיתות הפסקות חשמל.