מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

משרדי הממשלה תרגלו את תרחיש האימים: יוקם מערך הגנה מיוחד

משרדי הממשלה תרגלו תרגיש של מלחמה בצפון והפסקות חשמל | גלנט: "למטוסי חיל האוויר שטסים כעת בשמי לבנון יש פצצות כבדות יותר עבור מטרות רחוקות יותר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/02/24 15:31 ו באדר א'

משרדי הממשלה תרגלו את תרחיש האימים: יוקם מערך הגנה מיוחד
גלנט , צילום: דובר צה"ל, צילום מסך

ברקע ההסלמה בזירה הצפונית, משרדי הממשלה תרגלו היום (ה') תרחישים שונים במלחמה רב זירתית, תוך מיקוד בפגיעה במשק החשמל. התרגיל תוכנן לפני מספר שבועות והוא שיאו של תהליך הערכות לתרחיש הייחוס לחזית לחימה צפונית שמתקיים לכל אורך המלחמה. לאורך היום, התבצעה העמקה מקצועית בתרחישים השונים לרבות שיבושים במרחב האזרחי עקב ירי מאסיבי, היתכנות לשהייה ממושכת של אוכלוסייה במרחבים מוגנים ומוכנות אספקת שירותים חיוניים.

במסגרת התרגיל, משרדי הממשלה חקרו בחודשים האחרונים את ההשלכות של הפסקות חשמל על פעילות בתחום אחריותם. כל משרד ממשלה התמודד עם תרחיש רלוונטי במשחק מלחמה ייעודי שיצרה רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון.

גלנט הנחה: יוקם מערך הגנה על הנכסים האסטרטגיים

בסיום התרגיל, שר הביטחון גלנט כינס את ועדת המוכנות לשעת חירום העליונה ובה הוצגו מסקנותיו, נבחנו תכניות חדשות בהתאם לתרחישים וגובשו עקרונות מנחים לתכניות לאומיות לתרחישים שונים. במהלך הדיון שר הביטחון הדגיש כי בכוונתו לקיים סדרת תרגילים לקידום מוכנות הזירה האזרחית לתרחיש מלחמה בזירה הצפונית, והנחה לגבש תוכנית להקמת מערך הגנה על הנכסים האסטרטגיים של מדינת ישראל.

"אנחנו יכולים לתקוף גם בביירות"

שר הביטחון גלנט אמר בסיכום התרגיל: "אנחנו מגיעים לכאן אחרי יממה עצימה בצפון. חיזבאללה עלה חצי קליק - אנחנו עלינו מדרגה אחת, אבל זאת מדרגה אחת מתוך עשר. אנחנו יכולים לתקוף לא ב-20 ק"מ, גם ב-50 ק"מ, וגם בביירות וגם בכל מקום אחר, יש עוד עוצמה חזקה מאוד לצה"ל, מאוד מאוד משמעותית".

"אנחנו לא רוצים להיכנס למלחמה, אלא מעוניינים להגיע להסדרה"

"אנחנו לא רוצים להגיע למצב הזה, אנחנו לא רוצים להיכנס למלחמה, אלא מעוניינים להגיע להסדרה שתחזיר בביטחון את תושבי הצפון לבתיהם תחת תהליך הסכמי. אבל אם לא תהיה ברירה - אנחנו נפעל על מנת להחזיר אותם לייצר להם את הביטחון המתאים, הדבר הזה צריך להיות ברור גם לאויבים שלנו וגם לידידים שלנו, וכמו שמדינת ישראל ומערכת הביטחון וצה"ל הוכיחו בחודשים האחרונים – כשאנחנו אומרים אנחנו מתכוונים".

"קיימנו סדרה של מפגשים בצפון, גם עם ראשי היישובים בצפון, אנחנו מרכזים היום את החשיבה על המרכיב המרכזי ביותר לקיום של שגרת חיים ותהליכי עבודה -הוא מרכיב האנרגיה. פגיעה באנרגיה, בראייה לאומית, היא פגיעה עצבית, היא לא לפגיעה מקומית".

"בשביל לנצח במלחמה לא מספיק שיתוף פעולה בין חיל האוויר לצבא היבשה, צריך גם שיתוף פעולה מלא בין כל גופי המשק, בסופו של דבר, ראשי הערים וראשי המועצות הם הגורם הכי משמעותי שפותר לאזרח את הבעיה".

"אין לנו עניין במלחמה אבל אנחנו חייבים להתכונן"

"אין לנו עניין במלחמה אבל אנחנו חייבים להתכונן. למטוסים שטסים ברגעים אלה מעל שמי לבנון יש מטרות - והם יודעים לשנות את התקיפה ממקום למקום. במקרה של מלחמה המחירים למדינת ישראל הם מחירים כבדים אך הם קטסטרופליים ללבנון ולחיזבאללה. רצוי שננקוט בתובנה הרומאית הישנה שאומרת: "הרוצה בשלום ייכון למלחמה".