מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

"שני חתנים שהייתי צריך לצלם נפלו בעזה": המילואימניקים חוזרים לעסקים שעזבו

נגרים, צלמים, מדריכי טיולים או יועצים עסקיים: מילואימניקים רבים מתפעלים בשוטף עסק שתלוי כולו בהם, מה שגרם לכך שברגע שהם התייצבו להגן על המולדת העסק כלל לא תיפקד | יצאנו לשוחח איתם: איך חוזרים לשגרה?

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 19/02/24 17:14 י באדר א'

"שני חתנים שהייתי צריך לצלם נפלו בעזה": המילואימניקים חוזרים לעסקים שעזבו
חיילי מילואים בגבול לבנון, צילום: Ayal Margolin,Flash90

בנימין ויוסף הם שניים מתוך מאות אלפי אנשים שעזבו הכל בשמחת תורה והתגייסו לחודשים ארוכים של מילואים, כשהם משאירים מאחוריהם עסק שהם בנו בשתי ידיים. בשבועות האחרונים שוחררו המון מילואמיניקים מהשירות, חלקם סופית וחלקם עם צפי חזרה עוד כמה חודשים. רבים צריכים לחשוב איך לשקם עסק אחרי חודשים שהם חשבו איך להפעיל מ"ג. שוחחנו עם שניים מהם: צלם ונגר, כדי להבין מה עובר על אלה שבזכותם אנחנו יכולים לישון בשקט.

בנימין (כולם בכלל קוראים לו מתיאס) הוא נגר מוכשר בן 34, נשוי ללירון ומתגורר בירושלים. ביחד הם היו בשלבי ההקמה של עסק קטן ובוטיקי שמייצר מוצרי עץ בהזמנה אישית: "בשוטף אני מלמד ויוצר בעץ, יש לנו עסק קטן ובוטיקי של מוצרי עץ בהזמנה אישית. אם זה חריטה על גביעים, פמוטים ואם זה ממש נגרות שזה משידות עד שולחנות, כיסאות נדנדה. כל רעיון שיש ללקוח, אנחנו עוזרים להגשים".

לאן גוייסת בשבעה באוקטובר?

"אני סמל מרגמות בגדס"ר 6226, תפסנו קו בחזית הצפונית 4 חודשים" הוא מספר בגאווה. לפני שבועות בודדים הוא שוחרר זמנית, מחכה לקריאה הבאה שככל הנראה תהיה במאי. מכיוון שהעסק כולו בנוי על הידיים של מתיאס, התפעול של העסק בזמן המילואים הפך לבלתי אפשרי.

מתיאס במילואים

מתיאס במילואים צילום: ללא

לירון ומתיאס

לירון ומתיאס צילום: ללא

העסק היה בשלבי הקמה, מה שגרם לכך שכל ההשקעה על בניית מאגר לקוחות התמסמסה: "כיון שהייתי בתפקיד לא היה לי זמן להתעסק בעסק ובשימור לקוחות. התנתקתי מהעבודה האזרחית שלי, מבחינתי התגייסתי מחדש וזהו. לא היה לי זמן. עכשיו מה שאנחנו עושים זה להריץ את ענף הפרסום. זה ממש להתחיל מחדש. כל הלקוחות שהיו לפני כבר לא רלוונטיים בגלל הקאט שהיה" מספר מתיאס בעצב.

"זה מחמם את הלב לראות את הרצון של העם לעזור"

את האופטימיות והדרייב להמשיך מקבל מתיאס דווקא מהעם, שלפי מה שהוא אומר להוט לעזור דווקא לעסקים של אלה שבחזית: "המון הגיעו אלינו דרך הרשימה של חנוך דאום" הוא משתף. "זה מחמם את הלב לראות את הרצון של העם לעזור, יש כמות ענקית של פניות. אבל צריך יותר תנועה. חשוב לנו להגיד תודה" הוא אומר בשמו ובשם לירון, שמתפעלת את כל הפן העסקי.

ליצירת קשר והזמנת עבודות ממתיאס: 0525908448

יוסף חורי- צלם חתונות

יוסף חורי הוא צלם חתונות שמחזיק בחברת צילום עם צוות מיומן שכבר תיעד מאות זוגות ביום המאושר בחייהם, כמו רבים גם הוא הוקפץ למילואים בבוקר שמחת תורה: "בהתחלה לא היה לנו פלאפונים אפילו, הרכבים שלנו היו בבילו על הכביש, לא ידענו מה קורה". הוא משתף בתחושות של מדינה שלמה.

יוסף חורי

יוסף חורי צילום: ללא

"2 זוגות סגרו איתי שאצלם אותם ואז החתן נפל בעזה"

איך מצלמים חתונות כשאתה בכלל במילואים?

"למזלי בגלל שאני חברה ולא אדם פרטי אז יש לי מנהלת משרד. היא תפעלה הכל כל הזמן הזה. חלק מהאירועים בוטלו, חלק נדחו, לחלק מהאירועים שלחנו צלמים אחרים. היו לי 2 זוגות שסגרו איתי אחרי שהתחילה המלחמה והחתן נפל בעזה, אין מילים לזה".

יוסף מפתיע ומסביר שבתחום החתונות הכל עבד הפוך משאר העסקים: "בחודש הראשון רוב הזוגות שהיו צריכים להתחתן התחתנו בלית ברירה. חלק קטן דחו אבל הרוב התחתנו בדרך לא דרך. דווקא הזוגות שהיו מתוכננים לנובמבר, דצמבר בחרו להעביר את החתונה לכיוון החורף: לאפריל, מאי. זה פגע מאוד באובדן של הכנסה, החזרתי להרבה זוגות שסגרו איתי את הכסף. הרבה זוגות התחתנו בדרכים לא דרכים בהתחלה ואח"כ הגיעה המכה. העבודה ירדה כמעט לאפס. היה לי משרד שהפסקתי את החוזה כי כבר לא היה לי מה לעשות שם" מספר חורי בעצב.

זוגות המלחמה של חורי

זוגות המלחמה של חורי צילום: יוסף חורי

זוגות המלחמה של חורי

זוגות המלחמה של חורי צילום: יוסף חורי

"אח שלי הקטן בעזה, זה מפחיד אפילו יותר"

גם חורי השתחרר לפני שבועות ספורים בלבד משירות ארוך, איך חוזרים אחרי תקופה כזאת ארוכה לשגרה: "בכנות? אני עוד לא מאופס. אני לא מצליח להיות מרוכז ולעשות דברים. אני מנסה. אין ברירה, צריך לעבוד. אני באופן אישי לא עברתי פיצוצים מעל הראש שלי כל היום אבל בסוף זה מילואים. אח שלי הקטן בעזה, זה מפחיד אפילו יותר. מצד אחד אין ברירה, מצד שני זה קשה. יש לי חברים שחזרו ללימודים ולא מצליחים להתרכז".

שאלתי את חורי אם כמו מתיאס גם הוא מרגיש את החיבוק של העם? התשובה שלו קצת פחות אופטימית: "אנשים מאוד רוצים לעזור אבל לא תמיד זה בא לידי ביטוי בפועל. חתונה זה ממילא עסק יקר. אנשים חושבים על מה מתאים להם מבחינת התקציב, הם לא יבואו במיוחד למילואימניקים" הוא כמילואימניק בעצמו, משתדל לעשות הנחה לזוגות לוחמים שסוגרים איתו כעת.

את הראיון חורי חותם באמירה ברורה: "על זה שאני מילואמיניק לא יקום ויפול העסק. הוא לא יפול כי אני בשטח ולא יקום כי יעזרו לי, זה עסק. הוא עובד כי הוא טוב".