מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

הרב חיים נבון לא ממהר לחבק את החרדים: השותפות הפוליטית היא אילוץ

השותפות הפוליטית של הציונות הדתית עם החרדים, גיוס נשים ושילוב של צה"ל ותורה: הרב חיים נבון בראיון מדבר על הבקשה של צה"ל להאריך את השירות של החיילים בזמן שחרדים עדיין משתמטים בהמוניהם

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 11/02/24 20:05 ב באדר א'

הרב חיים נבון לא ממהר לחבק את החרדים: השותפות הפוליטית היא אילוץ
הרב חיים נבון, אייכלר יותר ציוני מהרצל, צילום: גלעד מור

הרב חיים נבון הוא סופר, הוגה, מרצה ובעל טור קבוע שעוסק בדרך כלל במצב במדינה. בשבוע שעבר אגף כוח האדם בצה"ל גיבש תוכנית שאמורה לתת מענה לתהליכי בניין הכוח של צה"ל, במסגרתה תוארך תקופת השירות ל-36 חודשים, שלוש שנים, כפי שהיה בעבר. בעקבות התוכנית הוגשו תצהירי חוק לתיקונים בחוק שירות הביטחון וחוק המילואים - ואם תאושר החקיקה המודל יופעל באופן מיידי. הפרסום עורר סערה רבה, כאשר רבים מחו על הארכת השירות של מי שממילא נותן למדינה, ולא על שוויון בנטל וגיוס חרדים שכרגע משתמטים.

שוחחנו עם הרב חיים נבון על החוק החדש, מה הייתה התגובה הראשונית שלך כשראית את הפרסום בשבוע שעבר על הארכת שירות החובה ושירות המילואים בצה"ל?

"כולנו ידענו שזה יגיע. המדיניות של קיצור השירות הצבאי, שהתפתחה בעשור האחרון, התבססה על אשליה שרובנו היינו שותפים לה. גם כשהישראלים התפקחו מחזון השלום, השלינו את עצמנו שאויבינו מורתעים. כשאשליית ההרתעה קרסה, היה ברור שצה"ל צריך להיות הרבה יותר גדול".

"בני תורה יכולים להיות לוחמים ברמה הכי גבוהה ובחזית הקדמית ביותר"

לדעתך לציונות הדתית צריכה להיות אמירה ברורה ביחס לגיוס חרדים?

הרב נבון נחרץ בעניין, "ברור שלציונות הדתית יש מסר נחרץ בנוגע לגיוס חרדים. ברמה האידיאולוגית, הרעיונות שלנו מסבירים למה גם לומדי תורה צריכים להתגייס. ברמה המעשית, תלמידי הישיבות שלנו מוכיחים שלומדי תורה יכולים להתגייס. יש לנו עולם תורה מפואר, ששוזר בתוכו גם שירות צבאי. הגבורה של תלמידי ישיבות ההסדר במלחמה הזו, לצד הסיפורים על אישיותם התורנית של הנופלים, מוכיחים שבני תורה יכולים להיות לוחמים ברמה הכי גבוהה ובחזית הקדמית ביותר - ולכן מוכיחים גם שבני תורה חייבים להיות שם".

אז יש לציונות הדתית אמירה ברורה, איך מורידים את זה למעשה? איך לדעתך חכם לפעול עכשיו?

הרב נבון לא אופטימי: "למרבה התסכול, אני חושש שאין לנו דרך מעשית לקדם גיוס חרדים. בג"ץ לוחץ כל הזמן על הכנסת לחוקק חוקים יותר שוויוניים בנושא גיוס חרדים. המהלכים המשפטיים הללו מפילים קואליציות, אבל לא גייסו אפילו חרדי אחד. מצד שני, ודאי לא הייתי ממהר בזמן מלחמה לנסות לחוקק חוקים שירחיבו את הפטור החרדי המקומם. ואם בג"ץ יפסוק שכל החרדים צריכים להתגייס - אז מה יקרה? הרי אף אחד לא יגרור רבבות חרדים לכלא צבאי".

"לא הייתי מעלה היום תקציבים לישיבות שמחנכות להשתמטות מצה"ל"

למרות הייאוש, הרב חושב שעדיין יש צעדים קטני שניתן לעשות: "בשום אופן לא הייתי מעלה היום תקציבים לישיבות שמחנכות להשתמטות מצה"ל, אבל אני לא חושב שגם הלחץ הכלכלי הזה ידהיר אותם לבקו"ם. התהליכים הללו, של ההתקרבות לצה"ל, יצטרכו להתחולל בתוך העולם החרדי, מתוך חשבון הנפש הפנימי שלו. בסופו של דבר, גם הם קוראים בתורה את זעקתו של משה רבנו: "האחיכם יבואו למלחמה ואתם תשבו פה?!" אני מקווה ומאמין שיום אחד זה יחלחל. יש גבול כמה אפשר להדחיק את השכל הישר, את ההיגיון התורני ואת המוסר הפשוט" מסכם הרב נבון.

אם כבר השיח על השוויון בנטל נפתח, מה אתה חושב על גיוס נשים חרדיות? אפילו שירות לאומי? יש מקום לדבר על זה?

הרב נבון חושב שהנושא מספיק בעייתי ורגיש, ומסכם המשפט: "לא הייתי מנסה לסבך עוד יותר מצב שהוא כבר מספיק מסובך ממילא".

השותפות עם המפלגות החרדיות בזמן מלחמה היא אילוץ, לא חגיגה

השותפות הפוליטית של הימין ובתוכו הציונות הדתית עם החרדים הוא ארוך שנים והכרחי, רבים מהפוליטיקאים מהציונות הדתית פנו בשבוע שעבר לחרדים וביקשו שייכנסו מתחת לאלונקה.

האם לדעתך השותפות הזאת צריכה להיפסק סביב נושא הגיוס?

הרב נבון, כהרגלו, עונה בסיפור: "מספרים שפעם שאלו את החזון איש האם הצבעה בבחירות היא עבירה. הוא ענה: "להפך, זו מצווה". שאלו אותו: "מצווה כמו אכילת מצה?" והוא ענה: "לא, מצווה כמו אכילת מרור". אז אני רוצה להשתמש בדימוי קצת דומה לגבי השותפות הפוליטית עם החרדים: היא אמנם לא מצווה אבל היא לגיטימית, ואולי אפילו רצויה, אבל רצויה כמו אכילת מרור ולא כמו אכילת מצה. לא הייתי מחרים אותם, אבל גם לא הייתי ממהר להתחבק איתם. השותפות הקואליציונית איתם בזמן מלחמה היא אילוץ, לא חגיגה".