חוזרים לשלוש שנות שירות: שורת ההחלטות של צה"ל בעקבות המלחמה

חוק הגיוס מגיע לכנסת: אגף כוח אדם בצה"ל מקדם את חזרת משך השירות לשלוש שנים, 36 חודשים, גם על המשרתים הנוכחיים ולא רק על המתגייסים בעקבות מחסור חמור בכוח אדם

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/02/24 18:25 כח בשבט התשפד

חוזרים לשלוש שנות שירות: שורת ההחלטות של צה"ל בעקבות המלחמה
חיילים, צילום: Chen Schimmel,Flash90

אגף כוח האדם בצה"ל גיבש תוכנית שאמורה לתת מענה לתהליכי בניין הכוח של צה"ל, במסגרתה תוארך תקופת השירות ל-36 חודשים, שלוש שנים, כפי שהיה בעבר. בעקבות התוכנית הוגשו תצהירי חוק לתיקונים בחוק שירות הביטחון וחוק המילואים - ואם תאושר החקיקה המודל יופעל באופן מיידי.

צה"ל: המשרתים יקבלו פיצוי

כאמור, בצה"ל הוחלט לקדם חקיקה של הארכת שירות הסדיר לגברים, ולנשים בשירות בתפקידי דין אישה כדין גבר, למשך של 36 חודשים, שלוש שנים, כפי שהיה בעבר. במידה ויתקבל, השינוי יופעל גם על המשרתים ולא רק על מתגייסים חדשים. בצה"ל אומרים כי על משך הזמן שיוארך יקבלו המשרתים פיצוי באמצעות דמי קיום מוגדלים ומענקים מותאמים שגובהם עתיד להיקבע בהמשך.

הארכת השירות, תקפה גם לשנים הבאות ולא תלויה במלחמה כוללת גם את משרתי המילואים: גיל השחרור משירות מילואים לחיילים יוארך מ-40 ל-46, לקצינים גיל השחרור יעלה ל-50 וגיל ההתנדבות יוארך ל-66. ביחידות קרביות רבות במילואים התייצבו למילואים בהתנדבות בתחילת המלחמה גם בני 50 ו-60 ואף מעבר לכך, כך שמדובר במאגר גדול שסביר שינוצל בהתאם לערכי הנתינה של מגזר המשרתים. בסך הכול התנדבו במילואים לאורך המלחמה כ-50 אלף משרתים.

לשכת גיוס

לשכת גיוס, צילום: haim Goldberg/Flash90

באכ"א מסבירים כי המציאות המבצעית ומתאר הפעילות הצפוי מחייבים גמישות משמעותית יותר לסד"כ הסדיר, על מנת לשמר כשירות ואורך נשימה. לאור זאת, הותאמה התוכנית לאתגרים המתפתחים: מצד אחד יאפשר השינוי חזרה לכשירות של סד"כ צה"ל, איוש שדרות הפיקוד ובניין כוח. לצד זאת, תוביל הארכת השירות לאיוש הסד"כ הלוחם, בצורה שעמידה במשימות המבצעיות באופן מלא, ותאפשר תחלופה עם סד"כ המילואים בגזרות השונות.