יהודים לא יורשו לעלות להר הבית - בתמורה לשחרור החטופים: התנאים המלאים של חמאס

בתגובה להצעת ישראל, חמאס ניסח עסקה משלו לשחרור החטופים בה הוא דורש בנוסף לשחרור אלפי מחבלים, מניעת כניסה של יהודים להר הבית, חידוש תשתיות הרצועה ופתיחת המעברים למעבר חופשי וכן אספקה של מאות אלפי קראוונים ואוהלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/02/24 11:55 כח בשבט התשפד

יהודים לא יורשו לעלות להר הבית - בתמורה לשחרור החטופים: התנאים המלאים של חמאס
דגלי חמאס ואש"ף בהר הבית, ארכיון, צילום: Jamal Awad/Flash90

השיחות סביב עסקת החטופים הפכו לאינטנסיביות במיוחד בימים האחרונים סביב הדיווחים על הצעת ישראל וסירוב חמאס לעסקה המוצעת. בתגובה להצעת ישראל, שלח חמאס היום (ד') נוסח חדש לעסקה, שפרסם בעיתון אלאח'באר הלבנוני.

עיקרי ההצעה נסובים סביב הפסקה מוחלטת של לחימה, מניעת כניסת יהודים להר הבית באופן מוחלט, שיקום הרצועה ושחרור מחבלים בתמורה לשחרורם של 135 החטופים המוחזקים ברצועה כבר ארבעה חודשים. על פי המתווה שהציע חמאס, השחרור עתיד להתרחש בשלושה שלבים.

מנהיג חמאס יחיא סינוואר

מנהיג חמאס יחיא סינוואר, צילום: פלאש 90. עבד רחים חטיב

השלב הראשון

על פי המתווה, השלב הראשון יימשך ארבעים וחמישה ימים. חמאס דורש בשלב זה לקבל הפסקה מוחלטת והדדית של הלחימה ברצועה, שתכלול נסיגה של כוחות צה"ל מהרצועה עד לקו הגבול של העוטף.

לשחרר את כל המחבלים הקטינים, החולים והמבוגרים בנוסף ל-1,500 נוספים

חמאס הציע לשחרר כל החטופים הישראלים בני 18 ומטה, שאינם חיילים, וכן קשישים וחולים. בתמורה לשחרור כל המחבלים הקטינים, החולים ואלה שגילם גדול מ-50, בנוסף ל-1500 מחבלים שחמאס ינקוב בשמם. ביניהם 500 מחבלים המרצים מאסרי עולם. בנוסף דורש חמאס להשלים את הצעדים הדרושים כדי להבטיח שהמחבלים שישוחררו לא2 יאסרו מחדש בגין העבירות שביצעו. בנוסף, ישראל תידרש לשפר את תנאי האסירים בכלא הישראלי.

המחבלים יוצאים מהכלא

המחבלים יוצאים מהכלא, צילום: Jamal Awad/Flash90

מניעת כניסה להר הבית

דרישה נוספת של חמאס היא למנוע כניסת יהודים להר הבית והשבת המצב במקום למה שהיה לפני 2002. וכן דורש הכנסה של מינימום 500 משאיות סיוע ביום לרצועה, חזרת כלל התושבים בעזה לביתם, וכן פתיחת המעברים לעזה וממנה ללא הגבלה.

ישראל תידרש לספק 60 אלף קראוונים ו-200 אלף אוהלים תוך שלוש שנים

על פי נוסח ההצעה, ישראל תידרש לספק ציוד הנדסי ורפואי, שיקום בתי החולים והמאפיות בכל הרצועה, הכנסת 60 אלף קראוונים ומכולות לדיור וכן 200 אלף אוהלים. בנוסף ישראל תידרש לשקם את התשתיות ברצועה, ואת המבנים שנהרסו תוך שלוש שנים. מצרים, טורקיה, קטר, רוסיה והאו"ם יערבו לקיום הסכם זה.

יהודים בהר הבית |

יהודים בהר הבית | , צילום: Naama Stern/Flash90

השלב השני

השלמת השיחות הבלתי ישירות בדבר התנאים להפסקת אש והכרזה עליהם, טרם שחרור החטופים הגברים (האזרחים והחיילים) בתמורה למספר מוגדר של אסירים פלסטינים. בשלב זה יימשכו התנאים של השלב הראשון וכוחות צה"ל יצאו לחלוטין מכל שטחי הרצועה. בשלב זה יחל השיקום בפועל של מבנים ותשתיות ברצועה ובכלל זה יוסדר מנגנון שיבטיח את סיום המצור על הרצועה.

השלב השלישי

בשלה השלישי, על פי נוסח ההצעה של חמאס, יימשכו הפעולות של השלב הראשון והשני ותתבצע החלפת גופות המחבלים המוחזקים בישראל לבין גופות החטופים המוחזקות בידי חמאס. נזכיר כי זהו רק נוסח ההצעה הנגדי של חמאס, וכי ראש הממשלה נתניהו התחייב כי ישראל לא תשחרר אלפי מחבלים ולא תוציא את החיילים מהרצועה.