מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ההקרנה שפוצצה: סרט במימון התאגיד הציג את ה"נכבה" במלחמת העצמאות

הסרט "1948-לזכור ולשכוח" שמימן תאגיד השידור הציבורי בכמליון שקלים מציג מעשי זוועה של חיילי צה"ל במלחמת העצמאות. ההקרנה, שהייתה צפויה לקרות בנובמבר נדחתה בשל המצב, אך בתאגיד מבהירים כי הסרט ישודר

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 06/02/24 19:07 כז בשבט התשפד

ההקרנה שפוצצה: סרט במימון התאגיד הציג את ה"נכבה" במלחמת העצמאות
כאן 11, צילום: Miriam Alster/FLASH90

בחסות התאגיד: אמש (ב') הוקרן הסרט "1948- לזכור ולשכוח" שמימן תאגיד השידור הציבורי "כאן" וביימה נטע שושני, הסרט מדבר על תקופת מלחמת העצמאות, כאשר הוא מציג את לוחמי צה"ל בעשרות מקרי טבח, פשעי מלחמה, אונס נשים פלסטיניות, וטבח שבויים בהוראה מהפיקוד. הקרנת הסרט תוכננה לימים אלו בכאן 11, אך נדחתה למועד לא ידוע.

תיעודים מהקרנת הסרט

תיעודים מהקרנת הסרט צילום: שי גליק "בצלמו"

תיעודים מהקרנת הסרט

תיעודים מהקרנת הסרט צילום: שי גליק "בצלמו"

אמש (ב'), הוקרן הסרט במכון וון ליר בירושלים, במהלך האירוע התפרץ שי גליק מנכ"ל בצלמו ואמר לנוכחים: "מדובר בסרט עוין, שיקרי ומסית שלא מזכיר בשום צורה את הטבח שניסו לעשות לנו ורק מאשים את לוחמינו שוב ושוב בפשעי מלחמה ,אונס, רצח שבויים בדם קר ועוד", בנוסף קרא גליק לעבר הנוכחים כי הם: "שותפים בפגיעה בחיילי צה"ל ובנופלים".

צפו: מנכ"ל בצלמו מתפרץ להקרנת הסרט "לזכור לשכוח 1948"

העלויות של הפקת הסרט מוערכות בכמיליון שקל, בתאגיד מסרבים להודות כי הקרנת הסרט נדחתה בשל הבעייתיות שלו בזמן זה, על רקע המלחמה בעזה ואומרים כי הדבר בכלל קשור ללחץ בשידורים.

בדברי הקידום לסרט בפסטיבל דוק-אביב 2023 נכתב על הסרט שהוא: "יצירה אחת על מלחמת העצמאות, הפועלת בשני צירים. ציר העבר מגולל את מהלך המלחמה דרך יומנים ומכתבים שנכתבו בזמן אמת – אנסמבל קולות, יהודים וערבים, בונה סיפור אנושי על המלחמה הדרמטית ומאפשר הצצה לבניית תודעת המלחמה והזיכרון שלה בכל הצדדים. הקולות מלווים בסרטי ארכיון נדירים שצולמו בזמן המלחמה, רבים מהם נחשפים לראשונה".

מתאגיד השידור כאן מסרו בתגובה לפרסום: "שידור הסרט שיועד לכ"ט בנובמבר נדחה בעקבות המלחמה בדומה לתוכניות נוספות בתאגיד בהן המזח וטהרן. לוח השידורים מתעדכן בהתאם לאירועים והסרט ישודר בהמשך".