מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

החיים של המפונים נחשפים: עשרות מקרי פגיעות מיניות ואלימות משפחה

תקיפות מיניות של קטינים, אלימות מינית בין ילדים והפרות של צווי הרחקה: בדיון מיוחד שהתקיים בכנסת היום נחשפה תמונה מדאיגה של עשרות מקרים מתוך בתי המלון של המפונים ברחבי הארץ

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/02/24 16:16 כז בשבט התשפד

החיים של המפונים נחשפים: עשרות מקרי פגיעות מיניות ואלימות משפחה
מלון , צילום: Edvard Nalbantjan,Shutterstock

מאות אלפי אזרחים פונו מבתיהם מהשבעה באוקטובר: מהצפון ומהדרום, וחלק גדול מהם מתגוררים עד היום, כבר 4 חודשים בבתי מלון ברחבי הארץ. מעבר של כל-כך הרבה אנשים, שלחלקם הגדול בעיות רבות שאינם קשורות למלחמה לתוך סביבה לא מוכרת יצרה סיר לחץ גדול מאוד שהיווה כ פורה להתפתחויות של בעיות רבות סביב אלימות מינית ואלימות במשפחה.

נפתחו 40 תיקים של אלימות במשפחה מ-380 מלונות

בדיון מיוחד שקיימה היום (ג') הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בכנסת נחשפה תמונה מדאיגה מאוד על מה המתרחש בתוך מלונות המפונים. נציגת המשטרה בדיון, סנ"צ מירב שץ, הסבירה: "כשהזמן עבר וסיר הלחץ גדל והפוסט טראומה צפה אז לנו היתה מפקדה שנקראה רוח גבית. יש עבירות, יש קצינים שמסתובבים במלונות ופותרים בעיות. מתחילת הפינויים, נפתחו 40 תיקים של אלימות במשפחה מ-380 מלונות שכוללים הפרות צווי הרחקה, יש עבירות איומים. באירועים עם זיקת משפחה יש 64 תיקים. יש סך הכל 116 תיקים".

שי כהאן, סגן ראש המערך הממשלתי למפוני חרבות ברזל במשרד ראש הממשלה, אמר בדיון: ""ישנן תופעות של אלימות בבתי המלון. אנחנו מכירים מקרים שהכניסו בעל ואישה לאותו מתחם, למרות שלבעל היה צו הרחקה. יש מאבקים בין הנהלות המלון למפונים שעוברים על כללי האירוח של המלון. יש תופעה של ילדים שקמים בבוקר ולא הולכים לבית הספר. האחריות שלנו היא לוודא שמשרדי הממשלה מגיעים לכל המפונים".

"המעליות סומנו כבר מזמן כמקומות בעייתיים"

מאיה אוברבאום מאיגוד מרכזי הסיוע, סיפרה על חלק מהמקרים שהיא שמעה: "היה מקרה של נערה שמישהו חשף את איבר מינו לידה כשהיו במעלית, המעליות סומנו כבר מזמן כמקומות בעייתיים. נער בן 16 שמסתובב בתחתונים במסדרונות המלון, מעירים לו אבל הוא מקבל גיבוי מהמשפחה כי המלון זה כבר כמו בית. היה מקרה של פגיעה בילדה בת 8 על-ידי מציל בבריכה, גבר שהתפשט מול מאבטח במלון וקילל אותו כי לא הסכימו להכניס את הבן שלו ב-4:00 בבוקר".

תקיפה מינית

תקיפה מינית צילום: Tinnakorn jorruang,Shutterstock

בוועדה דובר על עוד עשרות מקרים של פגיעות מיניות, מירי פרנק, מנהלת תחום רווחה במלונות מפונים בירושלים, חשפה בעיות מוגנות בקרב בני נוער וסיפרה כי צעירים פגעו מינית בנערות: "היה גבר בן 23 שהיה בקשר עם ילדה בת 13 ואמא שלה בכלל לא הייתה מודעת כי היא הייתה בתוך הכאוס של הפינוי".

מארגון קולך נמסר בתגובה לממצאים: "שמענו בצער את הנתונים הקשים מבתי המלון של המפונים בכל הנוגע לפגיעה מינית ואלימות כלפי נשים. סיר הלחץ והדחיסות, הטראומה והריחוק מהבית מגבירים מתחים, ובנוסף חוסר הפיקוח על בני הנוער הופך אותם פגיעים יותר. יש לדרוש נוכחות משטרתית מוגברת, פעילות הסברתית מניעתית ובעיקר תשומת לב וטיפול הולם. משרדי הממשלה מוזמנים לחקות את ארגוני המגזר השלישי שידעו למפות מיד ולצאת ביוזמות אזרחיות לטובת המפונים".