מנכ"ל משרד הבריאות מתריע: "אנו נדרשים להיערכות וטיפול בתרחיש עלטה"

משה בר סימן טוב מזהיר מפני התלקחות זירות המלחמה של ישראל, ומתאר תרחיש בו מערכת הבריאות תידרש להעניק טיפול רפואי למיליוני אנשים תחת עלטה, "חווינו אירוע מכונן"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 06/02/24 12:05 כז בשבט התשפד

מנכ"ל משרד הבריאות מתריע: "אנו נדרשים להיערכות וטיפול בתרחיש עלטה"
משה בר סימן טוב, מזהיר מתרחיש אימים , צילום: David Cohen,Flash90

ארבעה חודשים למלחמת חרבות ברזל, ומערכת הבריאות בישראל נדרשה לאתגרים מורכבים שטרם נראו כאן. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, שכבר טיפל במסגרת תפקידו בהתפרצות מגיפת הקורונה, הזהיר היום (ג') מפני מציאות קשה אף יותר.

האזהרה של מנכ"ל משרד הבריאות

"האירוע לא נגמר. אנו נדרשים להיערכות מלחמתית בחירום, בין היתר טיפול תחת תרחישי עלטה. לא נוכל לטפל באופן אישי בעשרה מיליון תושבים", כך אמר בכנס HealthIL עם בכירי המערכת הרפואית בישראל. לדבריו, אירועי טבח שמחת תורה שינו את מערכת הבריאות. "ללא שילוב מואץ של חדשנות טכנולוגית נתקשה לעמוד באתגרים. חווינו אירוע מכונן, טיפול נמרץ באלפי פצועי שטח, אזרחים וחיילים, מערך השיקום הפיזי והנפשי ייצר מרכזי כובד חדשים על המערכת".

נציין כי רק לאחרונה עדכנה רשות החירום הלאומית תרחיש לפיו עלולה להתפתח גם מלחמה פעילה בגבול הצפוני, בנוסף למערכה בעזה. על פי הערכות, במקרה כזה יש להתכונן לאפשרות של עלטה ארצית, מצב בו מרבית האוכלוסייה תנותק מהחשמל לרצף של ימים ארוכים.

פינוי פצועים בשבת השחורה

פינוי פצועים בשבת השחורה, צילום: Dudu Greenspan/Flash90

עוד הוסיף כי כחלק מההיערכות צוות המשרד משקיע בטכנולוגיה ומקדם אותה. "טיפול עצמאי יאפשר לתעדף את החולים, לנטר אותם ולהיות בבקרה. זה העתיד, הכולל גם את יכולת המערכת לצמוח ולהתפתח מתוך האירוע הכי גדול שחוותה מערכת הבריאות מאז ומעולם". הכנס התקיים באקספו ת"א, בשיתוף פעולה עם המכון הישראלי לחדשנות, משרד הכלכלה, מערך הדיגיטל הלאומי, משרד הבריאות ורשות החדשנות.