מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

בהוראת אלוף הפיקוד: מתיישבים דומו למחבלים בתרגיל צה"לי - כך הגיבו הלוחמים

אלוף פיקוד המרכז הוביל תרגיל צבאי בו המתיישבים ביהודה ושומרון דומו כאויבים. קצינים וחיילים רבים זעמו על ביצוע התרגיל ועזבו אותו בכעס. השר בן גביר: "התרגיל שערך פיקוד מרכז הוא הזיה וטירוף מוחלט"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/02/24 20:53 כו בשבט התשפד | עודכן בתאריך 05/02/24 21:33

בהוראת אלוף הפיקוד: מתיישבים דומו למחבלים בתרגיל צה"לי - כך הגיבו הלוחמים
יהודה פוקס, צילום: דובר צה"ל

אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס הוביל הערב (ב') תרגיל צבאי בו המתיישבים ביהודה ושומרון דומו כאויבים. החיילים תרגלו רצח תינוקת יהודייה בידי ערבים, כאשר בתגובה דומתה שריפת רכבים על ידי יהודים בכפר הערבי, ובנוסף - חטיפת ערבי תוך הקפצת החטיבה היהודית ויחידת דובדבן. קצינים וחיילים רבים זעמו על ביצוע התרגיל ועזבו אותו בכעס.

חיילים בתרגיל. ארכיון

חיילים בתרגיל, ארכיון, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה, צילום: דובר צה"ל

דובר צה"ל: "צה"ל לא תרגל תרחישים המדמים מתיישבים כאויב"

דובר צה"ל הגיב לפרשה ואמר: "במהלך תרגיל רחב באוגדת איו"ש לשיפור מוכנות האוגדה וההגנה במרחב לשמירה על ביטחון התושבים, תורגלו למעלה ממאה תרחישים שונים ובהם תרחישי קיצון. צה"ל לא תרגל תרחישים המדמים מתיישבים כאויב, והסימון בווסטים המדוברים אשר מטרתם להפריד בין מתורגל למתרגל הינה כחלק משגרת הבטיחות. במקרה הנוכחי טעות היה לסמנם בכיתוב שכזה ואנו מצרים על כך. לצה"ל קשר הדוק עם ההתיישבות, והוא פועל להגנתם מסביב לשעון ובשיתוף פעולה".

השר בן גביר: "התרגיל שערך פיקוד מרכז הוא הזיה וטירוף מוחלט"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב בזעם לדיווח ואמר: "הדיווח על התרגיל שערך פיקוד מרכז, במסגרתו דימו 'חטיפת ערבי על ידי מתנחלים', הוא הזיה וטירוף מוחלט. בזמן ש-136 חטופים ישראלים נמצאים בשבי הנאצים מהחמאס, אלוף הפיקוד מורה לקיים תרגיל שבמרכזו התרת דמם של המתיישבים ויצירת דמוניזציה".

השר איתמר בן גביר |

השר איתמר בן גביר, צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90

עוד אמר בן גביר כי "המתיישבים לא חוטפים ערבים. הם לא נחשדים אפילו בתכנון משהו שקרוב לזה. ההיפך הוא הנכון: ערבים מסתובבים בתוך היישובים ביו"ש בלא כל חשש. קיומו של תרגיל כזה הוא שיתוף פעולה מלא בעלילת הדם על 'אלימות המתנחלים'. אני קורא לשר הביטחון יואב גלנט להתערב מידית בנושא ולחקור את האירוע. לא נאפשר לעבור על סדר היום על התנהלות חמורה שכזו".

ראשי הרשויות ביו"ש לראש הממשלה ושר הביטחון: "לערוך בדק בית בפיקוד מרכז, להדיח את מי שכתב את התרגיל שמדמה חטיפת פלסטיני ע"י ישראלי"

ראשי הרשויות ביו"ש, ראש מועצת יש"ע וראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן, ראש מועצת שומרון יוסי דגן, וראש מועצת בנימין ישראל גנץ, יצאו בקריאה בהולה ודרשו להדיח את מי שכתב את התרגיל שבוצע. "אנחנו דורשים מראש הממשלה ושר הביטחון להדיח את מי שכתב את התרגיל בזמן כזה".

"מי שידע להדיח לוחמי מילואים שכרזו פרק תהילים במסגד הג'נין בוודאי ידע להדיח את המפקד שתכנן תרגיל שגם מכפיש את ההתיישבות וגם מסכן חיים מכיוון שהוא מבזבז תחמושת וכוח אדם על תרחיש הזוי במקום להתכונן לתרחיש האמיתי. אנחנו דורשים לקיים בדק בית בפיקוד מרכז שמתנהל בדברים רבים במלחמה הזו בצורה הזויה ששיאם בתרגיל הבזיוני הזה. מישהו בפיקוד מרכז עדיין בקונספציה של לפני השביעי באוקטובר. אנחנו לא מוכנים לשים את חיי תושבינו בסכנה ולא נעבור על זה לסדר היום".