מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ראיון הקרב על סגירת גבעת התחמושת: "פגיעה בנופלים ובמשפחות השכולות"

יו"ר תאגיד מרכז מורשת ששת הימים וגבעת התחמושת שוחח עם "חדשות כיפה" על הדיווח לפיו האתר האהוב יסגר בקרוב: "משאירים אותנו עם תקציב שבקושי מספיק לתחזוקה שוטפת של מים וחשמל"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 04/02/24 14:32 כה בשבט התשפד

הקרב על סגירת גבעת התחמושת: "פגיעה בנופלים ובמשפחות השכולות"
גבעת התחמושת, צילום: Yonatan Sindel,FLASH 90

אתר מורשת הקרב האהוב עלה לכותרות בימים האחרונים בשל קיצוץ גדול בתקציב המקום, שלדעת המנהלים יוביל לסגירת האתר כולו. שוחחנו עם מנחם לנדאו, יו"ר תאגיד מרכז מורשת ששת הימים וגבעת התחמושת, כדי להבין טוב יותר מה בעצם קורה.

לנדאו הסביר: "אנחנו ב-2017 עברנו להיות תאגיד ממשלתי ומאז המדינה מתקצבת אותנו, עד אז חיינו מתרומות. כל פעם היה שר לירושלים ולמורשת שהיה אחראי על זה. מהרגע שקיבלנו תקציב התחלנו לעבוד ולהרים פרוייקטים: החל מסיורים באתר וימי עיון ועד סדנאות מנהיגות. שיקמנו את כל אתר הקרב, הקמנו מוזיאון ואתר הנצחה וכמות המבקרים רק עלתה ועלתה" מספר לנדאו בגאווה.

מחקרים, ספרים, סיורים וטקסים: שלל הפרוייקטים שקורים באתר הקרב

הוא ממשיך ומסביר את ההיקפים של הפרויקטים שעומדים מאחורי הסמל "גבעת התחמושת": "אנחנו עושים מחקרים והוצאנו ספרים, אנחנו מראיינים לוחמים מכל היחידות. זה פרויקט ענק". כידוע, כל פרוייקט גדול, צריך גם תקציב מכובד. לנדאו מפרט את השתלשלות האירועים: "לפני שנתיים היה לנו תקציב של 4 מיליון וקיבלנו עוד 4 מליון תוספת ויכולנו להתחיל לפעול, לפני שנה הורידו לנו ל-5 מליון, עוד הצלחנו להסתדר. אבל עכשיו הורידו לנו ל2.5 מליון, זה לא מספיק לתחזוקה שוטפת של מים וחשמל אפילו".

גבעת התחמושת

גבעת התחמושת צילום: Yonatan Sindel,FLASH 90

סיור במוזיאון גבעת התחמושת

סיור במוזיאון גבעת התחמושת צילום: Yonatan Sindel,FLASH 90

גבעת התחמושת

גבעת התחמושת צילום: Yonatan Sindel,FLASH 90

לפי הפרסום של משרד ראש הממשלה שאחראי על האתר, הקיצוץ הוא רוחבי בגלל צורכי מלחמה, שאלתי את לנדאו למה הוא מצפה. "הציפייה שלנו היא שיתנו לנו לתפקד, אמרו שקיצצו 5% אבל לנו קיצצו כמעט 50% אחוז, עם 5 היינו מסתדרים".

האתר מייצג את שלושת החטיבות שנלחמות כעת בעזה

אני שואלת בזהירות מה הלך רוח באתר כרגע, שסכנת הסגירה מרחפת מעל: "הלך רוח הוא גרוע, האתר מייצג את חטיבה 55 של הצנחנים, את החטיבה הירושלמית וחטיבת הראל, אלו שלוש החטיבות שנלחמות עכשיו בעזה. אנחנו בהלם, זה הבית שלהם המקום הזה, אני בעצמי לוחם בצנחנים לשעבר".

אתם מרגישים שאחרי השבעה באוקטובר וקרבות הגבורה ההילה של סיפורי גבורה מהעבר כמו גבעת התחמושת יורדת?

"לא, להפך, אנחנו נצרף למורשת את כל מה שהיה לחטיבות האלו בעזה, אם יתנו לנו. גבעת התחמושת זה לא רק אתר קרב, זה גם מורשת של כל מי שנלחם לשחרור ירושלים וזה הפך להיות מורשת של כל מלחמת ששת הימים. האתר פועל במלחמה, אירחנו את ילדי המפונים, עשינו להם הפעלות, חיילים מגיעים אלינו להתרעננות. כל זה עולה כסף", מסכם לנדאו ומוסיף בעצב: "זה עצוב שככה מדינת ישראל מתייחסת לאתר מורשת קרב בזמן מלחמה, זה פגיעה בכבוד הנופלים, פגיעה במשפחות השכולות, מקווים שימצאו מהר פיתרון".