מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

פסיקה חד משמעית: אלו העובדים שהרבנים קוראים לא להעסיק

בכירי הרבנים בציונות הדתית נשאלו על העסקת פועלים פלסטינים וקבעו באופן נחרץ כי אין להכניס פועלים העלולים לסכן את הסביבה בה הם עובדים: "אין לכפות על תושבי יו"ש להכניס פועלים המסכנים את חייהם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/02/24 16:35 כב בשבט התשפד

פסיקה חד משמעית: אלו העובדים שהרבנים קוראים לא להעסיק
פועלים פלסטינים, צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

ברקע המלחמה, פועלים פלסטינים רבים אינם מורשים להיכנס ארצה לעבוד. בכירי הרבנים בציונות הדתית המאוגדים תחת ארגון 'תורת הארץ הטובה' נשאלו על העסקת פועלים פלסטינים וקבעו באופן נחרץ כי אין להכניס פועלים העלולים לסכן את הסביבה בה הם עובדים.

ישיבת רבנים. ארכיון

ישיבת רבנים. ארכיון, צילום: ראובן כהן

"תמיד יש להעדיף לקנות מאחינו היהודים ולהעסיק עובדים יהודים"

הרבנים שפסקו בעניין הם הרב יעקב אריאל, הרב דב ליאור, הרב אליקים לבנון, הרב שמואל אליהו, הרב אור כהן, הרב דוד חי הכהן, הרב מרדכי נגרי, הרב יוסף ארציאל ועוד. אלה הבהירו כי "עקרונית על פי ההלכה, תמיד יש להעדיף לקנות מאחינו היהודים ולהעסיק עובדים יהודים". בנוסף, מאחר ועובדים יהודים משכורתם יקרה יותר, פסקו הרבנים כי "בשעת הצורך בוודאי שניתן להשתמש בכספי מעשר כספים, כדי לגשר על הפער בין עלות פועל יהודי לפועל זר".

"אין לכפות על תושבי יו"ש להכניס פועלים המסכנים את חייהם"

עוד פסקו הרבנים כי ניתן גם לשלם מכספי מעשרות כדי לגשר על הפער בין עלות העסקת עובדים שאינם מסוכנים, גם אם אינם יהודים, לעובדים זולים העלולים לסכן את סביבתם. הרבנים הוסיפו כי "אין לכפות על תושבי יו"ש להכניס פועלים המסכנים את חייהם! השוויון הקיים מצדם בחובות ובמסירות במלחמה, מחייב גם שוויון אמיתי בביטחונם האישי של המתיישבים".